Lihavan liikuntalupaus (vko 1)

06b117a8-3e2c-4945-bed0-7ea527641ecb

”Vihaajat vihaa, meiksi vaan takas vilkuttaa…”

Toi voisi olla sopiva aloitus tälle blogipostaussarjalle, ihan edellisen ”Ravintoterapeutti helvetistä”-kommenttien innoittamana. Se on aina hieman ikävää kun asiat ymmärretään (halutaan ymmärtää?) väärin ja tulkitaan miten sattuu. Vaan… sellasta se bloggaaminen on, ja jos kirjoittaa huomiota herättävän jutun joka saa paljon lukijoita, on satavarmaa että siitä saa osansa, niin hyvässä kuin pahassa.

Ylipaino ja ahmintahäiriö ovat blogipostauksissani suosituimpia kirjoituksia olleet aina. Lukijamäärät näissä teksteissä ovat suuria ja palautetta tulee paljon myös privana. Monet ylipainon ja syömishäiriöiden kanssa painineet ihmiset ottavat yhteyttä, pyytävät apua ja elävät mukana niin myötä kuin vastoinkäymisissä. Se on ihanaa. Myös alan ammattilaiset ja kouluttautuneet henkilöt saattavat olla yhteydessä, kommentoida ja tsempata. Ne on näistä asioista kirjoittamisen parhaita puolia.

Siinä sivussa täytyy kuitenkin pystyä vastaanottamaan kritiikkiä ja hieman sitä hatemail-osastoakin, mutta se sujuu näin useamman blogivuoden kokemuksella jo rutiinilla. Joskus aikoinaan ns. ikävät ihmiset saivat kommenteillaan iskun perille, mutta nykyisin mua lähinnä naurattaa. Tällä hetkellä, tässä iässä, elämää paljon nähneenä ja kaikenlaista kokeneena en jaksa enää stressata kaikkien ihmisten mielipiteistä ja puheista.

Mut niinhän se on että vihaajat vihaa, välittäjät välittää, rakastajat rakastaa, värittäjät värittää.

Lihavan liikuntalupaus vuodelle 2017 postauksessa lupasin harrastaa liikuntaa tietyn määrän viikossa, ja se oli 3 x 45-60min lenkkeilyä sekä 2 x salitreeni. Migreenin ja päänsäryn vaivatessa viime viikolla jopa neljän päivän ajan (tiistaina hierontaan jotta pääsen vaivasta eroon!) skippasin kuntosalitreenin ihan terveyssyistä, mutta lenkkeilemästä se ei minua estänyt sillä raitis ilma ja reippailu ulkona eivät aiheuta ponnisteluja.

Keskiviikko lenkkeily 45min
Torstai lenkkeily 45min
Perjantai lenkkeily 45min

Ensimmäisen viikon saldona on siis kolme lenkkeilykertaa jotka itselleni asetinkin, joten tämän osalta liikuntalupaus on ensimmäiseltä viikolta toteutunut, jee :)

Jatkossa liikuntalupaukset tulevat omina postauksinaan viikottain, ja tämän lisäksi raportoin myös ”lihavan ruokapäiväkirja”-postauksia viikkotasolla. Sen vuoro onkin sitten parin päivän sisällä, joten en vielä paljasta miten on mennyt.

Tämän osalta voin kuitenkin olla tyytyväinen, hyvällä tsempillä eteenpäin!

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Lihavan ruokapäiväkirja ja suunnitelmia

IMG_20170111_113549_resized_20170112_100032216

Mitäs sitä on oikein tullut syötyä?

Kuten aiemmin kirjoittelinkin postauksessa ”Lihavan liikuntalupaus”, on lupaukseni tälle vuodelle 2017 se, että keskityn enemmän syömisiini ja pyrin liikkumaan huomattavasti enemmän. Ruokapäiväkirja on hyvä apu: En ole laihdutuskuurilla enkä nyt vaiheile mitenkään, vaan yksinkertaisesti haluan askel askeleelta tehdä järkevämpiä valintoja ja sitä kautta saada kevyempää ja parempaa oloa. Hyvinvointi ykkösenä ja edellä, se on nyt mun motto.

IMG_20161126_123257_resized_20170112_100406514

Koska olen ollut kipeä kolmisen viikkoa putkeen, en luonnollisestikaan ole liikkunut yhtään sen enempää kuin mitä koirien ulkoilutus on vaatinut. Tällä hetkellä minua vieläkin vaivaa keuhkoputkentulehdus sekä kurkunpääntulehdus, joten loogisesti nuo lenkkeilyt ja salitreenit saa vielä tovin odottaa, en kuitenkaan halua mitään sydänlihaksentulehdusta.

IMG_20170104_211701_resized_20170112_100104227

Ruokiani en ole vielä dokumentoinut pilkuntarkasti ja jokaista suupalaa valokuvaten ja ruutuvihkoon kirjaten, mutta ajattelin ettei se olisi huono idea ollenkaan. Ei pitäisi ihan kauhean iso vaiva olla kuvata ja kirjata päivittäiset syömiset, ja tehdä sitten viikottainen reportaasi blogiin.

IMG_20170103_210722_resized_20170112_100133324Jännittäväähän tämä tulee olemaan, ja kasaa minulle jonkin verran paineita antaa kaikki syömiseni yleisön ruodittavaksi ja haukuttavaksi, mutta ehkä me kaikki pärjätään, niin minä kuin lukijat. Tavoitteena ei todellakaan ole kertaheitolla mikään fitness4ever laiffi sata lasissa, vaan ihan tavallisen ihmisen elämään sopeutuminen. Se että söisi edes näennäisesti järkevästi ja liikkuisi niin, että oma olo paranee ja kunto kasvaa. Se että samalla ylimääräisiä kiloja tulisi tiputettua on pelkkää plussaa. Tavoitteeni on laihtua mutta ei laihduttaa. Siinä on eroa.

IMG_20170112_085146_resized_20170112_100020751Julkaisen tästä eteenpäin viikottain paria postaussarjaa nimellä ”Lihavan liikuntalupaus” sekä ”Lihavan ruokapäiväkirja” jotka voin sitten numeroida viikkojen mukaan homman edetessä. Samalla tulen nostamaan varmaan aika paljon muitakin juttuja liittyen ulkonäköpaineisiin, ylipainoon, laihduttamiseen, elämäntapamuutokseen sekä syömishäiriöihin (erityisesti ahmintahäiriötä käsitellen), joten tältä osin talvelle ja keväälle on paljon ohjelmaa blogissa.

STAY TUNED!

IMG_20170103_212338_resized_20170112_100120214

Loppuun vielä muistutus tänään viimeistä päivää olevasta arvonnasta!

Arvon edellisessä postauksessani kaksi kappaletta tammikuussa ilmestyneitä Bette Boxeja, joten käykääpä osallistumassa arvontaan blogipostauksessa ”Upea ja uusi Bette Box”! Tarjolla on myös alennuskoodi jolla Bette Boxin saa tilattua itselleen 13,90e hinnalla (norm. 16,90e) joten alennus kannattaa hyödyntää!

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808