Lihavan ruokapäiväkirja (vko 4)

Ruokapäiväkirja viikko 4

Maanantai

Aamupala
Reissumies, kevyt aamupalajuustoa + 1/2 kurkku ja salaattia

Lounas
Jauhelihakiusaus, punajuurisalaattia ja 1/2 kurkku viipaleina

Välipala
Ehrmann proteiinipudding

Päivällinen
Kalkkunanakkeja, fetaa ja paprikaa

Iltapala
Saaremaa rahkapatukka

Tiistai

Aamupala
Ehrmann proteiinipudding

Lounas
Reissumies kokonainen + purkki tonnikalaa, pizzamaustetta ja juustoa ja ketsuppia

Iltapala
Ehrmann proteiinipudding

Ahdistuneisuutta ja nukkumista.

Keskiviikko

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g + sokeriton mehukeitto persikka-vadelma

Välipala
Saaremaa rahkapatukka + turkinpippuri sweet&sour 1/2 pss

Iltapala
Reissumies kokonainen + kevyt aamupalajuustoa + korppukinkkua + 1/2 kurkkua

Lähes koko vuorokausi unessa lukuunottamatta tunnin hierontaa. Valveillaoloaikaan suhteutettuna ei paljoa enempää olisi voinut syödäkään.

Torstai

Aamupala
Ehrmann suklaapudding 

Lounas
Burger King kanahampurilainen, ranskalaiset ja chilicheesetops 6 kpl + juustomajoneesi

Iltapala
Big cat suklaapatukka + 100g perunalastuja

Täysi katastrofipäivä joka oli henkisesti todella raskas ja ahdistuneisuus vaivasi pahasti. Perinteistä lohturuokaa.

Perjantai

Aamupala
Turkkilainen jugurtti 200g + 100g marjoja

Välipala
Reissumies kalkkunasiivuilla ja 1/2 kurkku

Päivällinen
Kinkku-katkarapu-aurajuustotäytteellä kaksi uuniperunaa + raastesalaatti

Iltapala
Paahtopaistipatonki + teetä

Lauantai

Aamupala
Ehrmann proteiinipudding

Lounas
Nakkeja ja pinaattilettuja

Välipala
Ehrmann proteiinipudding

Päivällinen
Pieni pakastepizza hawaii

Herkkuja
Irtokarkkeja 200g + Ranch sipsipussi 1/2

Sunnuntai

Paastoa koko päivä, ei ruokahalua.

Että näin. Tälle näytti viime viikko. Pari kunnon rimanalitusta ja lohturuokailua. Pahoja ahmintakohtauksia ei kuitenkaan, mutta säännöllisyyttä tai mallipäiviä saan aikaan vain sen muutaman jos sitäkään. Todella haastava viikko kokonaisuudessaan ja henkkoht elämässä on menossa paljon sellaista joka normaalisti aiheuttaisi jatkuvaa ahmintaa, joten nyt täytyy olla supertarkkana.

Vaikeuksista voittoon. Jatkan samaan malliin ruokapäikyn pitämistä, iloineen ja suruineen. Muutoksen avuksi olen nyt alkanut tilaamaan ruokaa suoraan kotiin, ja aion käydä ruokakaupassa itse vain kerran viikkoon tai hakemassa jotain pakollista. Näin aion minimoida mielitekojen valtaa ja impulsiivisuutta.

Kyllä näitä pelottaa aina julkaista kun ei koskaan tiedä millainen haukkuryöppy ja ilkeily on vastassa, mutta toisaalta, aivan sama. Tämä nyt on kuitenkin sitä rehellistä ruokapäikkyä ja on mennyt miten on mennyt. Osaan ihan hyvin analysoida näitä tilanteita ja tiedän miksi milloinkin olen mennyt metsään, joten enää puuttuu se teoriasta käytäntöön siirtyminen ja se että pystyisin näitä sudenkuoppia välttelemään paremmin jo ennakkoon tai silloin kun tilanne on päällä, enkä vasta viikko jälkeenpäin…

Uskon kuitenkin että olen oikealla tiellä. Kiva kun jaksoit lukea/kauhistella :)

Muutama huomautus lukijoille

Tämä on ahmintahäiriötä sairastavan ihmisen yritys muuttaa elämäntapojaan, ja panostaa etenkin ateriarytmiin ja sen ylläpitoon. Tämän ei ole tarkoitus laihduttaa, tässä ei ole tarkoitus olla miinuskaloreilla tai mitenkään ”päästä kuntoon” paitsi päästä _päästä kuntoon_ eli henkinen hyvinvointi, samalla kun sitä fyysisesti hyvinvointia parannetaan. Älkää siis ihmetelkö miksi syön herkkuja, tai miksi ruokavalioni ei ole puhdas ja moitteeton: sen ei ole tarkoituskaan olla.

Tämän ruokapäiväkirjan tarkoitus on motivoida minua hoitamaan omaa ahmintahäiriötäni, tekemään parempia valintoja ja pitämään ahminnat/paastoamiset kurissa. Tämän tarkoitus on opettaa minua elämään niin kuin ihan tavallinen ihminen. Ei fitnesskisaaja tai laihduttaja, vaan ihan vaan tavallinen normaali ihminen.

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Lihavan ruokapäiväkirja (vko 3)

Nyt pelottaa…

Että tuleeko lukijoilta tunti turpaan ja tauotta. Kääk. Mä oon nimittäin mokannut viime viikolla, ja ihan itse olen syypää. Mä nimittäin jotenkin unohdin pitää ottaa kuvia mun ruoista ja pitää ruokapäiväkirjaa loppuviikosta, mutta ei pelkoa, ei ole mitään ahmintakohtausta! Tiukalla puristamisella sain kuin sainkin tämän koottua, vahingosta viisastuneena olen taas tarkempana.

Itseasiassa ne mokat mitä minulla on ovat enemmänkin sitä syömättä jättämistä ja paastoamista, ja siitä sitten usein se paasto kostautuu jollain typerällä valinnalla. Vaikkakin kalorit (joita ei ole tarkoitus laskea) jäävät ihan hyvälle tasolle, ei ruoan koostumus ja ateriarytmi ole silloin kohdallaan. Ei voi kehua.

Muutama huomautus lukijoille

Ajattelin että tähän väliin olisi myös hyvä muistuttaa etenkin satunnaisia lukijoita siitä mistä tässä ”Lihavan ruokapäiväkirjassa” on oikein kyse. Tämä on siis ahmintahäiriötä sairastavan ihmisen yritys muuttaa elämäntapojaan, ja panostaa etenkin ateriarytmiin ja sen ylläpitoon. Tämän ei ole tarkoitus laihduttaa, tässä ei ole tarkoitus olla miinuskaloreilla tai mitenkään ”päästä kuntoon” paitsi päästä _päästä kuntoon_ eli henkinen hyvinvointi, samalla kun sitä fyysisesti hyvinvointia parannetaan. Älkää siis ihmetelkö miksi syön herkkuja, tai miksi ruokavalioni ei ole puhdas ja moitteeton: sen ei ole tarkoituskaan olla.

Tämän ruokapäiväkirjan tarkoitus on motivoida minua hoitamaan omaa ahmintahäiriötäni, tekemään parempia valintoja ja pitämään ahminnat/paastoamiset kurissa. Tämän tarkoitus on opettaa minua elämään niin kuin ihan tavallinen ihminen. Ei fitnesskisaaja tai laihduttaja, vaan ihan vaan tavallinen normaali ihminen.

Ruokapäiväkirka viikko 3

Maanantai

Aamupala
Reissumies kasalla kinkkua + puolikas kurkku ja salaattia, keitetty kananmuna

Lounas
Seitifilee, keitettyjä perunoita, pastasalaattia, kurkkua ja punajuurta

Välipala
Ehrmann proteiinipudding ja banaani

Päivällinen
Kalkkunanakkeja ja pastaa + puolikas kurkku

Iltapala
Turkkilaista jugurttia 200g + metsämarjoja 100g

Tiistai

Aamupala
Sipulisämpylä, kalkkunaleikettä, paprikaa ja salaattia, keitetty kananmuna ja suolaa

Lounas
Lohikeitto ja reissumies kalkkunaleikkeellä, puolikas kurkku

Iltapala
Lasillinen punaviiniä ja 3/4 valkohomejuustosta + 10kpl erilaisia suolakeksejä, 1rkl viikunahilloa, 1rkl marjahilloa, pari dl viinirypäleitä

Tässä hyvä esimerkki päivästä jossa lounaan jälkeen tapahtui jotain. Se jotain on tiedossani mutta se on valitettavasti asia jota en voi blogin puolelle avata. Kyseessä kuitenkin henkilökohtaisen elämän haasteet ja vastoinkäymiset jotka järkyttivät minua suuresti, ja sen jälkeen seurasi ruokahalun menetys, syömättömyys ja paasto, jotka katkesivat vasta viinin ja juuston närppimiseen.

Tällaiset tilanteet vaativat minulta suurta mielenlujuutta olla sortumatta ahmimiskohtaukseen, ja ilman lääkitystä ja kovaa tahdonvoimaa sekä Minnan seuraa olisin varmasti mennyt kauppaan ostamaan 20 eurolla herkkuja ja vetänyt kaikki kerralla naamariin. Ahdistuneisuuden käsittelyä helpottaa ahmiminen.

Keskiviikko

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g + banaani

Lounas
Kinkkupasta ananaksella ja 1/2 kurkku

Päivällinen
Kinkkupasta ananaksella ja 1/2 kurkku

Iltapala
Reissumies x 2 (siis 4 palaa), paljon salaattia, siivut juustoa, reilusti kinkkuleikettä, paprikaa

Torstai

Aamupala
Ehrmann suklaapudding 

Lounas
Picnic kana-ceasar salaatti + pala moniviljapatonkia

Päivällinen
Tomaattipasta + 1/2 kurkkua ja reissumies runsaalla kinkkuleikkeellä ja paprikalla

Iltapala
Ehrmann vaniljapudding + kiiwi + iso mukillinen teetä makeutusaineella

Perjantai

Aamupala
Turkkilainen jugurtti 200g + 125g pensasmustikoita

Välipala
Reissumies cheddarjuustolla ja kalkkunalla + 1/2 kurkku

Päivällinen
Pasta carbonara + fetaa 1/2 prk + kurkkua

Iltapala
Ehrmann proteiinipudding suklaa + kuppi teetä

Lauantai

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g ja 125g pensasmustikoita

Lounas
Vanhempieni tarjoamana iso kanan rintafilee kanapekonisiivulla, Jätkäsaaren risottoa ja salaattia
Jälkiruoaksi laskiaispulla ja 4 x 4 cm minibrownie

Välipala
Ehrmann vaniljapudding + päärynä

Herkkuja
1/2 pss juustosnackseja, irtokarkkeja oman valinnan mukaan 200g

Sunnuntai

30cm kanafajita subi, salaatilla, kurkulla, punasipulilla ja extrakanalla. Ei kastiketta.

Subi meni kahdessa osassa. Muutoin koko päivä paastoa.

Tässä toinen hyvä esimerkki liittyen lauantaihin: Syömiset liian vähillä, oikeaa ruokaa olisi pitänyt syödä huomattavasti enemmän. Päivällisen skippaaminen herkkuja odotellessa ei ollut hyvä idea. Sunnuntaina ei

tullut näläntunnetta, ja päivä meni vituroilleen. Herkuttelua on hieman muutettu jatkoa varten, katsotaan mitä tapahtuu seuraavalla jaksolla ja auttaako omat järkeilyni ongelmaan.

Päätelmiä ja toimintasuunnitelma

Liian vähän oikeaa ruokaa, kalorit on itseasiassa aika alhaalla. Reippaasti enemmän normaalin ruoan syömistä ja houkutuksille tehty pientä viilausta: Tilattu ruokaa etukäteen kassikaupalla Kauppahalli24 -palvelusta ;) Tästä lisää ensi kerralla!

 

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808