Miten oppia syömään aamupala?

Miten oppia syömään aamupala?

Tämä kysymys on sellainen jonka olen aika monesti esittänyt itselleni. Miksi se on niin vaikeaa kotona ja arkena? Miksi se kuitenkin onnistuu aina hotelleissa ja lomalla ja on päivän odotetuin asia?

Vastaus on monipuolisuus, raikkaus, tuoreus, ne itselleen hyvät herkut. Pitää löytää se oma juttu ja tehdä asioista helppoja!

Kiireiset aamut vai eikö ole nälkä?

Joskus mun ongelmana oli kiireiset aamut. En todellakaan halunnut herätä aiemmin ehtiäkseni syömään aamupalaa, vaan säästin illan virkkuna ja aamun torkkuna persoonana jokaisen minuutin nukkumista varten. Tällöin aamupalan syöminen venyi heräämisestä tunnilla tai parilla, pahimmassa tapauksessa toki jäi välistä kokonaan ja päivän ensimmäinen ateria syötiin vasta lounaalla.

Toinen ongelma on itselläni ollut se, ettei aamuisin ole nälkä. Usein tämä kyllä selittyy edellisen päivän syömisillä, sillä jos olen syönyt paljon rasvaista ja hiilihydraattipitoista ruokaa (etenkin suolaista) voi aamulla olla olo jopa etova. Ei ihme ettei ajatus aamiaisesta houkuta!

Tärkeää on syödä ruokaa josta tykkää!

Mielestäni on aivan turha pakottaa syömään itseään puuroa jos ei oikeasti siitä tykkää. Ei sen terveydellä ole mitään merkitystä jos aamupalasta tulee pakkopullaa eikä se edes maistu hyvälle. Muitakin vaihtoehtoja on.

Toisille aamupalan on ehdottomasti oltava runsas, toisille kevyt. Toisille suolainen, toisille makea. Osa taas mieluummin juo aamupalansa, ja smoothiet ovatkin siihen aika oivana apuna! Ne menevät myös kivasti kiireessä ja smoothien voi ottaa matkalle mukaan. Toinen nopea aamupala on edellisenä iltana keitetyt kananmunat ja vaikkapa ihan leikkele sellaisenaan, kyytipoikana pala kurkkua. Ei sen tarvi olla sen monimutkaisempaa.

Yksinkertainen on parasta

Itselleni sellainen aamupala on paras mikä on mahdollisimman helppo tehdä ja sen kaikki ainesosat ovat minulle mieluisia. Usein se onkin muutama pala leipää hyvillä lisukkeilla ja kasviksilla ja pari lasia tuoremehua, sitä on vain saatava.

Jatkossa yritän saada lisää vaihtelua aamupaloihini ja pyörittää kuvioissa myös smoothieta, keitettyjä kananmunia sekä kreikkalaista ja turkkilaista jugurttia marjoilla. Pääasiassa tykkään kuitenkin eniten suolaisesta ja ruokaisasta aamupalasta, joten sitä linjaa kannattaa suosia.

Syöttekö te aamupalaa vai ette? Mitä te tykkäätte aamupalalla nauttia?

♡ SEURAA MINUA ♡

Queen of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Rehellinen ruokapäiväkirja – Repsahdus

Repsahdus – viikon kantava teema

Nyt se sitten tuli pitkästä aikaa, oikein kunnon repsahdus. Sellainen, että jollain mittapuulla tämän voisi määritellä ahmintakohtaukseksi: Se oli suunnittelematon, herkkuja oli paljon ja siitä tuli huono olo jälkeenpäin. Ahmimiskohtaus sisälsi nopealla tahdilla syömistä ns. väsymykseen ja uupumukseen asti, eikä tällaisia ole pitkään aikaan ollut. Näitä kuitenkin syömishäiriötaustaisella ihmisellä voi joskus tulla ja terveilläkin toki. Hallitsematon herkuttelu on monelle tuttua aina toisinaan. ”Ei olisi pitänyt, nyt on huono olo” on varmasti ainakin joskus käynyt lähes jokaisen mielessä.

Maanantai

Hyvä startti viikolle. Päätin tehdä itse ruokaa, vaikkakin pizzaa mutta silti. Valmistin neliön muotoisista uutuus-pizzapohjista neljä palaa (pellillisen) pizzaa jonka täytteinä oli ketsuppia, 2prk vaaleaa tonnikalaa öljyssä, 1pss kinkkusuikaleita, 80g aurajuustomurua, 1 kokonainen paprika ja 170g kevyt juustoraastetta. Neljästä pizzapalasta tuli kahdelle päivälle lounas ja päivällinen.

Aamupala 2 x kokonainen kaurapala paahdettuna, levite, juustoa ja kurkkua, iso kuppi teetä makeutusaineella.

Lounas 1 pala valmistamaani kinkku-tonnikalapizzaa, kurkkua ja minitomaatteja.

Päivällinen  1 pala valmistamaani kinkku-tonnikalapizzaa, kurkkua ja minitomaatteja.

Iltapala 1 x kokonainen kaurapala paahdettuna, levite, juustoa, 2 x meetvurstileike, kurkkua ja teetä.

Tiistai

Täysin identtinen ruokapäiväkirja maanantain kanssa, sillä pizzaa ja muita tarvikkeita oli jäljellä joten söin samat satsit.

Keskiviikko

Päivällinen 1 cordon bleu kanaleike ja mummon lankkuperunoita, ketsuppia ja sinappia.

Iltapala 2 lihapasteijaa ja joulusuklaalevy

Kuten huomataan, aamupalat, lounaat, välipalat ym puuttuu. Nälkä kasvaa iltaa kohti ja alkaa roskan syöminen.

Torstai

Aamupala 1 x kokonainen kaurapala paahdettuna, juustoa ja meetvurstia, paprikaa.

Päivällinen thaimaalaisesta tilattu nuudeli-kana-kasvis hässäkkä josta söin vain puolet koska annos oli aivan liian tulinen.

Illalla ”iltapala” 1pss grillisipsejä ja 1pss karkkeja, hirveä nälkä!

Perjantai

Päivällinen tilattiin meksikolaisesta ruokaa joka ei ollut kovinkaan hyvää. Kuivia nachoja ja villiriisi-härkä-kasvisburrito josta söin vain 1/2 joten jälkeen jäi hirveä nälkä.

Illalla 1pss grillisipsejä, 1 suklaalevy, 1 karkkipussi

Lauantai

Aamupala Minnan tarjoama Omar-munkki vasta myöhään iltapäivällä

Päivällinen valmis pakastepizza pepperonitäytteellä
Iltapala 3 x croissant 1 x jauhelihapasteija
1 x päärynäsiideri
1pss grillisipsejä
1pss karkkia
2 x suklaapatukka

Ruoat jotka on kirjoitettu yhteen ovat ns. ”ahmimiskohtausta”. Se on lievä, mutta hallitsematon siinä määrin, että mätän ruokaa niin kauan yhtä kyytiä kunnes tulee huono olo, sydämentykytystä ja nukahtaminen melkeen kesken ruokailun. Syömisen jälkeen silmät ei pysy auki koska on niin pumpattu täyteen hiilaria ja rasvaa ja sokeria joten väkisinkin tulee parin tunnin torkut jonka jälkeen herääminen kuvotuksen oloon.

Sunnuntai

Voimakas ruokakrapula. Nukkumista lähes koko päivä pahoinvoivassa olossa. Kun taas pystyy syömään niin ruokailuna seuraava.

Päivällinen kotiin tilattuna kanaa kung po ja riisiä

YHTEENVETO

Ei kauhean hyvä viikko ja huomaa hyvin, että heti kun suunnitelmallisuus ja ns. valmiit ruoat loppuvat alkaa ongelmat ja tulee se repsahdus. Todennäköisyys herkkujen syömiselle tai jopa ahminnalle on sitä suurempi mitä vähemmän olen syönyt. Mitä enemmän hyvää ruokaa on tarjolla, sitä vähemmän lipsun.

Esitetyt herkut ovat suhteellisen pieniä määriä vaikkakin ne tavalliselle ihmiselle voivat vaikuttaa paljolle. Hoitamattomassa ahmintahäiriössä määrät voivat olla moninkertaisia, sinne 10 000kcal asti.

Aiempi ruokapäiväkirjani löytyy postauksessa ”Rehellinen ruokapäiväkirja”

♡ SEURAA MINUA ♡

Queen Of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa