Lihavan ruokapäiväkirja ja suunnitelmia

IMG_20170111_113549_resized_20170112_100032216

Mitäs sitä on oikein tullut syötyä?

Kuten aiemmin kirjoittelinkin postauksessa ”Lihavan liikuntalupaus”, on lupaukseni tälle vuodelle 2017 se, että keskityn enemmän syömisiini ja pyrin liikkumaan huomattavasti enemmän. Ruokapäiväkirja on hyvä apu: En ole laihdutuskuurilla enkä nyt vaiheile mitenkään, vaan yksinkertaisesti haluan askel askeleelta tehdä järkevämpiä valintoja ja sitä kautta saada kevyempää ja parempaa oloa. Hyvinvointi ykkösenä ja edellä, se on nyt mun motto.

IMG_20161126_123257_resized_20170112_100406514

Koska olen ollut kipeä kolmisen viikkoa putkeen, en luonnollisestikaan ole liikkunut yhtään sen enempää kuin mitä koirien ulkoilutus on vaatinut. Tällä hetkellä minua vieläkin vaivaa keuhkoputkentulehdus sekä kurkunpääntulehdus, joten loogisesti nuo lenkkeilyt ja salitreenit saa vielä tovin odottaa, en kuitenkaan halua mitään sydänlihaksentulehdusta.

IMG_20170104_211701_resized_20170112_100104227

Ruokiani en ole vielä dokumentoinut pilkuntarkasti ja jokaista suupalaa valokuvaten ja ruutuvihkoon kirjaten, mutta ajattelin ettei se olisi huono idea ollenkaan. Ei pitäisi ihan kauhean iso vaiva olla kuvata ja kirjata päivittäiset syömiset, ja tehdä sitten viikottainen reportaasi blogiin.

IMG_20170103_210722_resized_20170112_100133324Jännittäväähän tämä tulee olemaan, ja kasaa minulle jonkin verran paineita antaa kaikki syömiseni yleisön ruodittavaksi ja haukuttavaksi, mutta ehkä me kaikki pärjätään, niin minä kuin lukijat. Tavoitteena ei todellakaan ole kertaheitolla mikään fitness4ever laiffi sata lasissa, vaan ihan tavallisen ihmisen elämään sopeutuminen. Se että söisi edes näennäisesti järkevästi ja liikkuisi niin, että oma olo paranee ja kunto kasvaa. Se että samalla ylimääräisiä kiloja tulisi tiputettua on pelkkää plussaa. Tavoitteeni on laihtua mutta ei laihduttaa. Siinä on eroa.

IMG_20170112_085146_resized_20170112_100020751Julkaisen tästä eteenpäin viikottain paria postaussarjaa nimellä ”Lihavan liikuntalupaus” sekä ”Lihavan ruokapäiväkirja” jotka voin sitten numeroida viikkojen mukaan homman edetessä. Samalla tulen nostamaan varmaan aika paljon muitakin juttuja liittyen ulkonäköpaineisiin, ylipainoon, laihduttamiseen, elämäntapamuutokseen sekä syömishäiriöihin (erityisesti ahmintahäiriötä käsitellen), joten tältä osin talvelle ja keväälle on paljon ohjelmaa blogissa.

STAY TUNED!

IMG_20170103_212338_resized_20170112_100120214

Loppuun vielä muistutus tänään viimeistä päivää olevasta arvonnasta!

Arvon edellisessä postauksessani kaksi kappaletta tammikuussa ilmestyneitä Bette Boxeja, joten käykääpä osallistumassa arvontaan blogipostauksessa ”Upea ja uusi Bette Box”! Tarjolla on myös alennuskoodi jolla Bette Boxin saa tilattua itselleen 13,90e hinnalla (norm. 16,90e) joten alennus kannattaa hyödyntää!

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Lihavan liikuntalupaus

Ajatus

Flunssaisena sohvaperunana sitä taas oikein korostuu oma huono kunto ja vetämätön olo. Vaikkakin olen tyytyväinen itseeni, en kuitenkaan täysin ole. En koe huonoa omatuntoa tai kärsi erityisesti ylipainostani, mutta terveys toisinaan huolettaa kun tätä ikääkin alkaa olemaan, ja fakta on että paremmin syömällä ja enemmän liikkumalla oloni on mielekkäämpi.

Tuntemus

Vaikka kuinka olisin irti bodyshamingistä ja ajatukseni olisi ns. bodypositive, on terveys tärkeä asia. Syömällä paremmin ja liikkumalla enemmän mielekäs olo saisi minut energisemmäksi. Olisin jaksavampi niin arjen haasteissa, työelämässä kuin kenties ihmissuhteissakin. Musta tuntuu että mulla olisi paljon enemmän annettavaa niin itselleni kuin maailmallekin, jos minulla olisi vain riittävästi paukkuja. Nyt tuntuu ettei niitä ole, sillä olo on usein laiska, vetelä ja pöhöttynyt.

lenkkeilylupaus
Hiuslisäkkeet takussa on joskus jaksettu lenkkeillä. Jos taas jaksaisi.

Johtopäätös

Näin ei ole ihan kauhean kauan hyvä jatkaa, ja olen käyttänyt aikaa lusmuiluun ja lekotteluun ihan tarpeeksi. Tiedän että aina aika ajoin tämä sama aihe nostaa päätään, mutta kuinka pitkään sitä tarvii odotella että oikeasti saa itseään niskasta kiinni? Onko se diabetes, vai kenties sydänkohtaus? Elintasosairaudet vain odottavat puhkeamistaan tällaisella elämäntyylillä. Syy ja seuraussuhde on olemassa.

Toimintasuunnitelma

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen sellainen, mutta uskon että tämä on ainakin mielenkiintoista seurattavaa ja antaa minulle itsellenikin motivaatiota. Päätökseni on heti flunssasta parannuttuani aloittaa taas aktiivinen liikunta, ja pitää aikatauluista kiinni. Ohjelmani on alkuun kevyt jotten saa itseäni heti ärtymään, aloitetaan minulle iiseistä hommista. Ruokavalio kuntoon, herkuttelua vain viikonloppuisin. Arkena tärkeintä ateriavälien muistaminen ja liikunnan lisääminen.

Lupaus

Teen kolmesti viikossa 45-60min lenkin
Käyn kahdesti viikossa kuntosalilla
Alan pitämään ruokapäiväkirjaa
Tämä kaikki raportoidaan blogissa viikkotasolla

Pelottaa jo valmiiksi.

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808