Veden avulla hoikemmaksi

Veden avulla hoikemmaksi – Terveemmäksi!

Veden avulla hoikemmaksi ei ole sama asia kuin että yrittää elää pelkällä vedellä. Vesi ei riitä ravinnoksi, mutta se on todella iso ja tärkeä osa ruokavaliota ja ihmiselle välttämätöntä. Mä valitettavasti olen aina juonut ihan liian vähän vettä, eikä oikein mitkään kikat ole saaneet mua innostumaan pysyvästi siitä veden juomisesta.

Nyt kun oma terveys on alkanut kiinnostamaan enenevissä määrin, on veden juomiseen ihan erilainen asenne. Se on helpoin ja yksinkertaisin asia jonka voin tehdä koskien omaa hyvinvointiani ja onneksi olenkin sen tehnyt, sillä muutokset ovat ihan parissa viikossa olleet huomattavia. Voisin jopa väittää, että ihan muutaman päivän riittävällä nesteytyksellä alkoi elimistö toimimaan ihan eri tavalla.

Lihavien pitäisi juoda enemmän kuin hoikkien

Niin. Lihavat ihmiset tarvitsevat enemmän vettä kuin sellaiset, jotka ovat hoikempia. Lihavien voi olla myös vaikeampi juoda niin paljon kuin juuri heidän pitäisi ja se on kyllä huomattu. Vedellä voi kuitenkin olla aika merkittäväkin rooli painonhallinnassa siinäkin mielessä, että jos ylipainoiset ihmiset juovat vettä ennen ruokailua, he usein myös syövät vähemmän kuin ilman vedenjuontia. Usein myöskin jano tulkitaan väärin näläksi ja mielitekoja syntyy paljon enemmän mikäli kroppa ei ole hyvin nesteytetty.

Tiedän että urheilijat ja monet fitness-ihmiset juovat helposti 4-5 litraa vettä päivässä, mutta todellisuudessa vähempikin riittää. Moni ihminen ei juo vettä laisinkaan, vaan neste tulee päivän aikana muutamasta kahvikupposesta ja ruokajuomasta. Tämä on valitettava fakta. Puolitoista litraa tai kaksi litraa päivässä on monelle keskimäärin ihan hyvä määrä nestettä ja tuossa määrässä on mukana myös ruuasta saatu neste, jota kertyy helposti lähes litran verran. Erityisen hyväksi painonhallinnalle ja terveydelle muutenkin on syödä runsaasti vettä sisältäviä kasviksia, itselläni kurkkua meneekin aika tavalla.

On olemassa yksinkertainen tapa tarkistaa, juotko tarpeeksi vettä

Se selviää tarkastelemalla oman virtsan väriä. Jos virtsa on väriltään hyvin hailakan keltaista, juot tarpeeksi. Jos virtsa on tummankeltaista, olisi todennäköisesti tarpeen lisätä veden juontia. Tässä ei kuitenkaan kannata alkaa kilpailemaan, sillä väritön virtsa ei ole mikään hyvä tavoite…

Oma fiilikseni on ollut ihan erilainen kun olen alkanut juomaan tarpeeksi vettä. Miten? Ostin omasta mielestäni todella kauniin ja sisustukseen sopivan juomapullon jota on helppo kuljettaa mukana kaikkialle. Täytän pulloa myös jääpaloilla jolloin vesi pysyy pidempään kylmänä. Toisinaan lisään mauksi sitruunan viipaleita, mutta parhaimmillaan vesi on hyvää sellaisenaan, jääkylmäksi jäähdytettynä.

Itselleni mikään lasikannu jääkaapissa ja lasista siemaileminen ei täytä lähellekään päivittäistä veden tarvettani, mutta tuo mukana kuljetettava, niin yöpöydälle, olohuoneeseen kuin käsilaukkuunkin mahtuva kaunis juomapullo on se juttu joka pitää mut freesinä.

Kannattaa kokeilla mitä veden juominen tekee jos on jäänyt liian vähälle. Väitän että freesi olo valtaa nopeasti ja aineenvaihdunta toimii paremmin. Sen kyllä huomaa hyvässä olossa!

Queen Of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Läskileiri ja viikko 12

Kaksitoista viikkoa, se on kolme kuukautta ja kaksikymmentä pudotettua kiloa. Kaksi kolmesta oikein ja paikkansa pitävää, kolmas jää odottamaan mutta hyvä niin, en sortunut tapoihini, niihin entisiin. Olen hyvä laihduttaja, sillä saan helposti aineenvaihdunnan hyrräämään ja kiloja karisemaan, toki silläkin on merkitystä kuinka paljon on sitä rasvaa. Kyllähän se aluksi palaa niin että lieskat leimuaa persiistä, mutta projektin loppuun asti vieminen, jojoilun lopettaminen, tasannevaiheen ylläpitäminen ja elämäntapojen sekä korvien sisäisen muutoksen sisäistäminen onkin haasteellisempi asia.

20150526_113903_resized
Vaikka kirjoitinkin alunperin motivoituneena siitä kuinka paljon voikaan laihtua kolmessa kuukaudessa, ei minun kohdallani ole kyse vain laihtumisesta. Voisin tehdä sen vaikka nyt heti ja olla kaksikymmentä kiloa kevyempi muutaman kuukauden päästä, mutta mitä siitä hyötyisin jos saisin heti sen kaiken takaisin? Pudotetut kilot eivät ole vastaus ongelmiini, vaan itse ahmimishäiriö sairautena tulee hoitaa sen alkulähteistä aloittaen, sieltä korvien välistä. Kun täsmäsyöminen, säännöllinen ruokarytmi, hyvät valinnat, herkuttelun sallivuus, nälän tunnistaminen ja suunnitelmallisuus alkavat systemaattisesti toteutua, laihdun kuin itsestään, sen kummemmin laihduttamatta.

IMG_20150531_121010
Mulla alkaa nyt kesä, ja tänään on kesäkuun ensimmäinen päivä. Kesän ajan HYKS Syömishäiriöklinikka viettää lomaa ja seuraava tapaaminen asiaan liittyen onkin vasta elokuun puolivälissä kun tapaan klinikan lääkärin ja keskustelemme jatkosta. Toivon että pääsen 15 viikon jatkoryhmään jonka tarkoitus on pohtia juurikin ahminnan henkistä puolta, sillä se on juuri se ongelma, ei se etten tietäisi miten kuuluu syödä. Tämä kesä meneekin varsin erilaisissa oloissa ja oma elämänihän tulee heittämään täysin kuperkeikkaa. Mielenkiinnolla odotan onko sillä myötävaikutusta että jatkossa asuinkumppanini on fiksusti syövä ja aktiivisesti liikkuva fitnessurheilija Minna :) Ehkä Tyttö Sinä Olet Vahva saa tartutettua muhun hyviä asioita, ainakin aion imeä itseeni sitä positiivisuutta ja elinvoimaa, ja varmaan se ruokailun suunnitelmallisuus ja rytmitys onnistuu yhteisessä huushollissamme entistä paremmin! Se jääköön nähtäväksi.

Mulle tämä kuuden viikon syömishäiriöklinikan ryhmäterapia antoi paljon. Ennen kaikkea se antoi mulle vertaistukea jonka koen arvokkaammaksi kuin mitään muuta. Toivon että asian kanssa painivat rohkeasti kommentoivat tai kirjoittelevat mulle privana, olen aina valmis keskustelemaan aiheesta :)