Ajan taksilla kuin Jani Toivola mutta maksan itse

Lehdissä on viime aikoina kirjoitettu siitä miten paljon kansanedustaja Jani Toivola on ajellut taksilla veronmaksajien piikkiin. Jos et ole tietoinen kohusta, voit lukea siitä lisää mm. tästä linkistä. Vaalikaudellaan Jani Toivola on ajanut veronmaksajien piikkiin yli 1000 kertaa laskun ollessa 22 000 euroa. Kansanedustajat saavat käyttää taksia pääkaupunkiseudulla käytännössä rajattomasti, kunhan yksittäinen matka ei maksa yli 70 euroa. Toivolan taksimatkoista vain yksi on ylittänyt tämän rajan. Sairaslomallaan Jani Toivola on myös ajellut taksilla melkoisesti, mutta moniin asioihin hänellä tuntuu olevan hyvät vastaukset: Tehtävät ovat sitä edellyttäneet.

Meillä on jotain yhteistä – Me ajetaan paljon taksilla

Okei. Mulla ei mene kolmessa vuodessa 22 000 euroa taksilla ajeluun, mutta selvästi ollaan sillä saralla aktiivisia. Mä oon ollut jo monia vuosia aika innokas taksin käyttäjä. Jo joskus ennen Helsinkiin muuttoa mulla oli tapana aina palkkapäivisin ajaa töihin taksilla. Se oli sellainen hauska ylellisyysjuttu mikä tuntui kivalta toteuttaa. Taksimatka ei paljoa maksanut, ehkä kymmenisen euroa, eli mistään hurjasta pröystäilystä ei ollut kysymys. Työpaikalla asialle naureskeltiin ja porukalla vitsailtiinkin että tuun palkkapäivinä kuin pormestari töihin.

Helsinkiin muuttaessa julkiset kulkuyhteydet muuttui ihan mielettömän hyviksi ja hyödynsin niitä heti täydellä innolla. Mä olin tottunut siihen, että bussi menee ruuhka-aikana kahdesti, muutoin kerran tunnissa ja kesäaikana viimeinen bussi keskustasta asuinalueille lähti yhdeksän maissa. Voitte miettiä kuinka takapajuista tuo on vaikka kyseessä oli Suomen kymmenenneksi suurin kaupunki, Kouvola. Pääkaupungissamme julkiset sen sijaan liikkuvat kuin unelma. Täällä ei monissakaan paikoissa tarvi kelloa katsoa sillä jos missaat edellisen, tulee seuraava parin minuutin kuluttua. Vaihtoehtoina on bussien lisäksi myös lähijunat, metrot ja raitiovaunut siitä riippuen mistä ja mihin sattuu kulkemaan. Liikenne kulkee hyvin myös lähikaupunkeihin kuten Vantaalle ja Espooseen josta jälkimmäiseen pääsee myös metrolla.

Itse olen asunut Helsingissä Sörnäisissä ja nyt täällä ihan keskustassa, Etu-Töölön reunamalla. Sörnäisissä asuessa oli kätevä suhauttaa metrolla neljässä minuutissa keskustaan ja moneen suuntaan olisi päässyt raitiovaunullakin. Molempia tuli käytettyä paljon. Kurvista sai napattua bussin niin lentokentälle kuin silloiselle työpaikallekin ja matkaaminen oli helppoa ja vaivatonta. Nykyisin jo useita vuosia töölöläisenä eläneenä on metrolla matkustaminen jäänyt minimiin, mutta raitiovaunua eli sporaa tulee hyödynnettyä päivittäin, onhan pysäkki tuossa lähes oven edessä. Kävellenkin tästä helposti pääsisi vaikka ja minne kun asustellaan niin keskeisellä paikalla. Talon kulmalta näkee Forumin valokyltit ja Finlandiatalo, musiikkitalo, kansallismuseo, eduskuntatalo ja Kiasma ovat niin sanotusti mun hoodeja. Ei ihan voi sylkäistä mutta hyvä heittäjä osuisi kivellä, tai ehkä pesäpallolla jos hyvin löisi eikä jäisi näpyksi.

Jos julkinen liikenne ei kelpaa niin sitten täytyy raottaa omaa lompakkoa

Silti mä käytän edelleen aika paljon takseja (joskaan en voi heitellä seteleitä ikkunasta ja vilkutella  köyhille Kovasen taksin tummennettujen lasian takaa). Viimeisen parin kuukauden aikana olen ajanut taksilla reilut parikymmentä kertaa. Se on aika paljon tavan tallaajaksi jolla ei ole esim. päivittäistä työmatkaa, mutta on tässä ollut kaikenlaisia menoja, tapahtumia, palavereita ja juhlia. Osa taksireissuista on tehty porukalla, mutta en niitä nyt erittele kun tuon määrän nappasin käyttämästäni Kovasen omistamasta FixuTaxi -sovelluksesta. Heidän kyytinsä ovat halvimmillaan olleet kuusi euroa. Kallein kyytini on maksanut neljätoista euroa. Käytän takseja niiden helppouden takia. Pääsen suoraan ovelta ovelle ilman kiirehtimistä säällä kuin säällä. Ei tarvitse lähteä aina niin ajoissa jos matka edellyttäisi vaihtoja. Pääsen kätevästi yhdellä kyydillä siististi sinne minne haluan. Tässä ei ole ongelmaa ja se on oma valinta. Minä maksan sen omasta pussista.

Mä en aio nyt tuomita, mutta heitän ilmoille tämän ajatuksen. Jani Toivola ei suinkaan ole ainoa taksilla eestaas suhannut ja kansanedustajien taksiajeluista on ollut ennenkin puhetta. Ajatellaan tätä asiaa yleisellä tasolla. Kysymys kuuluukin: Onko ookoo että kansanedustajat käyttävät niin paljon taksia pääkaupunkiseudulla kun tämä kaikki menee veronmaksajien rahapussista eikä omasta? Koetteko, että näistä kaikki on olleet tarpeellisia? Puoletkaan? Pitäisikö tätä systeemiä jotenkin muuttaa?

Kuvat Unsplash

♡ SEURAA MINUA ♡

Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

8 vastausta artikkeliin “Ajan taksilla kuin Jani Toivola mutta maksan itse”

  1. Mun mielestä tuo Toivolan takseihin käyttämä summa on aivan älytön. Käyttäisi julkisia niin kuin muutkin. Kansanedustajille pitäisi asettaa tässä(kin) asiassa kulukatto. Tuskin heilläkään niin paljon on elintärkeitä menoja, jotka vaatisivat taksia. Luulisi vielä vihreiden edustajan suosivan nimenomaan julkisia yksityisautoilun sijaan. Ihan ei mene ideologia yksiin toiminnan kanssa…Itse ajan todella harvoin taksilla. Lähinnä just kun tulen jostain juhlista kotiin eli max 4 kertaa vuodessa.

    • Hänellähän oli kyllä valmiit vastaukset ja oma asenteensa oli se, että taksia on käytetty vain välttämättömyyksiin jotta hän ehtii mahdollisimman moniin tapahtumiin ym. Sinänsä jos se pitää paikkaansa niin ymmärrän mikäli julkisilla ei olisi mahdollista, mutta uskon kuitenkin että iso osa tästä olisi karsittavissa järkevällä suunnittelulla. Hieman särähtää myös tuo että kyseessä on Vihreiden edustaja.

  2. Millaiset työtehtävät kansanedustajalla ovat sellaisia joita ei voi ennakoida, vaikka heidän edustamastaan kansasta suurin osa joutuu tekemään niin päivittäin? Joka ikinen päivä joku jossain joutuu miettimään millä sinne ehkä ensinnäkin hankalasti saavutettuun ja toisekseen, kiitos hallituksen uusien esitysten, hankalasti pidettävään työpaikkaan jälleen huomenna pääsee. Millaisina jeesuksina he itseään pitävät verrattuna tavalliseen levyseppä-hitsaaja Leeviin Lempäälästä? Tätä on niin vaikea käsittää, tätä jatkuvaa eriarvoistamista jonka eteen he ah, niin kovasti tuntuvat tekevän töitä päivittäin.

    • Tuo ennakointi on hyvä pointti. Sitä luulisi, että tuo kulkeminen ja tapahtumat ym olisi hieman paremmin suunniteltavissa ettei jatkuvasti tarvi taksilla suhata…

  3. työmatkat kuuluisi maksaa itse ja hakea sitten verotuksessa samoilla säännöillä kuin muutkin. ihan törkeetä.

    • Niin tai se voisi olla esim. kuukausittainen systeemi. Kuittia vastaan ja tarkistetaan että kyseessä tosiaan työmatkat. Tietysti se tuottaa lisätöitä huomattavasti ja on kankeampaa, näin nykyisellään systeemi on helppo, mutta valitettavasti myös helppo hyväksikäyttää.

  4. Kansanedustajille tulisi ehdottomasti asettaa kulukatto! Toi on ihan mautonta, että jotain 1-2km matkoja suhataan taksilla Helsingin keskustassa.. Ensinnäkin tuollaisen alle kilsan matkan kävelee hujauksessa ja jos ei jalat kanna, on siellä pk-seudulla todella hyvät julkiset liikenneyhteydet.

    Olen aina ollut sitä mieltä, että kansanedustajat ovat palkkansa ansainneet asemansa puolesta. Mutta kun kansanedustajalle maksetaan jo hyvä liksa, siihen päälle mielestäni osa edustajista hyväksikäyttää kaiken mahdollisen mikä irti lähtee. Juurikin nämä älyttömät taksimatkat ja toisena esimerkkinä nämä, ketkä nostavat korotettua korvausta asumiseen vuokraamalla saunatilan.. Huhhuh..

    • ”kansanedustajalle maksetaan jo hyvä liksa, siihen päälle mielestäni osa edustajista hyväksikäyttää kaiken mahdollisen mikä irti lähtee. Juurikin nämä älyttömät taksimatkat ja toisena esimerkkinä nämä, ketkä nostavat korotettua korvausta asumiseen vuokraamalla saunatilan..”

      Joo, nämä monien muidenkin kuin Toivolan taksiajelut, asumisjärjestelyt ym kulukorvaukset ja muut on kyllä alkaneet ihmetyttämään, puhumattakaan sopeutumiseläkkeistä mitä nostetaan turhaan ihan pokkana ym.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta