Ruokavalion täyskäännös

*Sisältää mainoslinkkejä

Kuinka saada itsensä syömään terveellisemmin?

Miten suolaiset, rasvaiset ja hiilarintäytteiset mutta muuten kovin ravintoköyhät pakastepizzat ja pasteijat saa vaihtumaan terveelliseen kotiruokaan? Tätä mä olen miettinyt monesti ja etsinyt sitä motivaatiota muuttaa ruokavaliotani ja myöskin pysyä siinä. Olen tutkinut itseäni vuosien varrella paljon ja monien epäonnistumisten jälkeen olen myös alkanut ottamaan opikseni niin ettei tarvitse enää jatkuvasti takoa päätä seinään.

Toki monet asiat ovat ikuista harjoittelua ja itselleen muistuttelua siitä miksi pitää tehdä juuri näin tai näin. Välillä usein se hieno ja kovin ylevä ajatus siitä kuinka tää tekee mulle hyvää väistyy sen edestä että joku on niin nopeeta, helppoa ja ihanan epäterveellistä ja sitä vaa tekee mieli niin kovasti. Sitä sitten sortuu ja herkuttelee ja voi mennä överiksi koko päivä, pari päivää tai viikkokin, mutta tärkeintä on se ettei jäädä sinne tuleen makaamaan vaan jatketaan siitä missä viimeksi kompastuttiin.

Vaikken mä itse onnistu kuin varmaan puolilla mun yrityksistä, on sekin enemmän kuin ei yhtään. Se, että mä tässä kirjoitan tästä aiheesta ei ole mikään viisaamman neuvo muille, vaan pikemminkin toteamus siitä miten asiat on ja kuinka ne kannattaisi tehdä. Aina ei mene hommat putkeen ja vaikka teoriassa tietäisi kuinka paljon on käytännön toteutus taas ihan eri asia. Mulle tämän asian ja näiden hyvien pointtien ylöskirjaaminen on osittain myös itseni tsemppaamista.

Missä mulla kiikastaa ja kuinka sen voi korjata?

Mun omat heikkoudet ja sortumiskohdat olen kirjoittanut selkeästi ylös postaukseen Tunteet ahminnan taustalla joka perustuu hyvään itsetutkiskeluun niistä hetkistä jolloin homma lähtee lapasesta. Mulle itselleni paletin kasassa pitämisen tärkein avain on suunnitelmallisuus. Olen todella laiska kokki ja muutenkin mukavuudenhaluinen ihminen, joten kaikki ruoanlaitto mikä vie aikaa ja on liian työlästä ovat mulle asioita joita en jaksa enkä halua suorittaa. Siksi järkevintä onkin miettiä ruoat jo pitkälle etukäteen (jos ei viikkoa niin noin 3-4 päivää kerrallaan) ja hankkia/valmistaa ne etukäteen. Silloin kun mä en nälkäisenä joudu miettimään että mitähän söis seuraavaksi eikä edessä ole mitään hermoja raastavaa kokkaamista on parempi mahdollisuus onnistua.

Mä kirjoitin joskus postauksen Täsmäsyöminen osana luonnollista laihtumista jonka seikat on hyvä huomioida. Nostatin itselleni taas mieleen näitä asioita tuossa reilu viikko sitten ja sainkin pitkästä aikaa itsessäni aikaan muutoksen jota olen odottanut. Mun on syötävä säännöllisesti, riittävästi, monipuolisesti ja sallivasti jotta mun mopo ei lähde keulimaan. Muuten mä pyörin siinä syömishäiriön noidankehässä jossa nälän ja ähkyn välissä ollaan lähinnä suolasta ja rasvasta pöhöttyneinä huonossa olossa ja sitten taas kituutetaan kunnes tulee nälkä. Se olotila ei ole pelkästään fyysinen vaan vaikuttaa myös henkiseen hyvinvointiin. On vaikea edes miettiä mitään terveellistä syömistä kun olo on niin kurja.

Viimeinen vajaa viikko mulla on mennyt ihan loistavasti koska olin valmistautunut tarpeeksi hyvin. En lähtenyt paukuttelemaan henkseleitä täällä blogissa ja vieläkin jännittää edes asiasta puhua, mutta ainakin viimeiset neljä-viisi päivää on menneet todella hyvin. Mä olen syönyt monena päivänä kanasalaattia, sellaista mihin laitan myös krutonkia ja parmesanlastuja. Siellä on puolikas kurkku ja 100g fajitamaustettua kanaa sekä salaattisekoitusta. Helppoa ja nopeaa mutta myös herkullista, ihan oikeaa ruokaa eikä vain superprosessoitua rasvashaibaa. Mä olen tehnyt texmex-maustettua jauhelihaperunalaatikkoa uunissa (jonka valmistamiseen meni noin 10 minuuttia, lopun tunnin se tuli itsekseen uunissa) ja syönyt lounaaksi muutamia valmisruokia kuten savuporojuustokeittoa ja karjalanpiirakoita. Oon syönyt kaalikääryleitä ja perunamuussia ja mun kasvisten syönti on tuplaantunut ellei jopa triplaantunut siinä missä mun herkkujen syönti on vähentynyt varmaan saman verran.

En väitä ettenkö syö herkkuja enkä edes yritä olla ilman, mutta enää ei tee koko ajan mieli jotain kun on syönyt ihan oikeaa ruokaa ja joka päivä olotila paranee. Tätä fiilistä on ollut ikävä! Tuota täsmäsyömistä ja etenkin suunnitelmallisuutta kannattaa miettiä vakavasti jos on yhtään ongelmia sen toivotunlaisen ruokavalion noudattamisessa. Ainakin itselleni nää on tosi tärkeitä pointteja ja vain tämän kautta mulla on mahdollisuus onnistua.

Psst! Hyvinvoinnin Tavaratalo on ottanut käyttöönsä uuden kantisohjelman jolla saa erilaisia alekoodeja ja etuja heidän verkkokaupastaan. Kannattaa käydä laittamassa omat tiedot kuntoon jotta jatkossa saa kerrytettyä ekopisteitä jokaisesta ostoksesta :) Hyviksen kaikki tarjoukset saat auki tästä!

♡ SEURAA MINUA ♡

Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta