Syömishäiriökuulumisia

Miten suoriudun syömishaasteista juuri nyt?

Aina aika ajoin multa kysellään syömishäiriön tilanteesta, ja nyt sipsilakon alettua maanantaina tuli ajankohtaiseksi kertoa hieman syömishäiriökuulumisia. Uskomatonta, mutta tähän mennessä itsekurini on riittänyt eikä sipsittä eläminen ole tuonut mitään erityisen suuria haasteita, mitä nyt pari kertaa olen jossain kaupassa huomannut uuden sipsimaun tai jonkun mitä en ole syönyt ikuisuuksiin ja innosta hihkuen olen ollut nappaamassa sipsipussia ostoskärryyn, kunnes olen muistanut, että hei enhän mä voi kun oon sipsilakossa!

Yleisesti syömisten suhteen menen ihan plus miinus nolla saralla. En saa ahmimiskohtauksia mutten myöskään pysty syömään 100% terveellisesti ja oikeaoppisesti. Suoriudun ehkä noin 50% tällä hetkellä ja mulle se on ihan hyvin. Välillä mä tsemppaan ja syön hyvin 2-3 päivää viikosta, sitten vähän huonommin päivän tai pari ja sitten menee ihan läskiksi. Sitten mä taas aloitan alusta enkä mieti epäonnistumisia vaan keskityn juuri siihen hetkeen missä menen sillä hetkellä.

Koen onnistumisia aina silloin kun mä jaksan miettiä kunnolla etukäteen mitä söisin milloinkin ja valmistaa ruokaa. Se on hyvä fiilis kun jääkaapissa on valmista apetta ja se helpottaa mun arjesta suoriutumista. Se myös vähentää mun tarvetta herkutella, koska kuten aiemminkin olen kertonut: nälkäisenä mun mielihalut on potenssiin sata ja olen todella huono kieltämään itseltäni mitään. Mun mielestä elämästä pitää nauttia ja olen hyvin nautinnonhakuinen ihminen, en sitä kiellä. Menen syömisasioissa usein tunne edellä vaikka muuten olenkin tolkun ihminen, mutta ei kaikessa voi olla loistava. Jossain ne munkin viat on ja suurimmaksi osaksi tällä saralla.

Mitä teen parantaakseni tilannetta?

Ehdottomasti tärkein asia mulle on ruokien valmistaminen etukäteen. Se, että jääkaapissa olisi aina ruokaa valmina ja nopeasti saatavilla. Mikään ei saa olla mulle monimutkaista tai hankalaa tai viedä aikaa. Ennakoiminen on kaiken a ja o.

Myös vesi on tärkeä juttu. Mun fyysisen hyvinvoinnin takia mä yritän juoda vettä mahdollisimman paljon. Välillä aika usein se unohtuu mutta yritän silti, sillä mä olen huomannut että sillä on paljon vaikutusta. Sillä on vaikutusta mun näläntunteeseen, aineenvaihduntaan, ihan yleiseen oloon puhumattakaan ihon kunnosta ym. Ei ole turhaa puppua, että se vesi on vanhin voitehista.

Monet liikunta- ja hyvinvointiblogien lukijoista ovat innokkaita liikkumisen ja ravinnon suhteen ja syömishäiriökuulumisia on outo lukea, mutta samalla unohtuu se, että myös niitä asioiden kanssa kamppailevia on ihan mielettömät määrät teissä lukijoissa ja muutamia meissä bloggaajissakin. Kaikille ihmisille ei ole helppo pysyä normaalipainoisena (saati laihduttaa), kaikille ihmisille ei ole helppo toteuttaa mitään ihanteellista 80/20 ruokavaliota eivätkä kaikki ihmiset ole vaan sellaisia ihailtavia suorittavia koneita. Siksi mä aina välillä yritän muistaa kirjoitella näitä toisenlaisia juttuja ja avata hieman arkkua ja kertoa niitä syömishäiriökuulumisia. Siellä ruudun toisella puolella kuitenkin on hirveät määrät meidän haasteellisempien ongelmasyöjien, ikuisuuslaihduttajien, sohvaperunoiden ym. tarinoista kiinnostuneita, joten yritän muistaa päivittää tilannetta useamminkin.

Postausehdotuksia saa esittää aiheen tiimoilta kommenttiboksiin!

♡ SEURAA MINUA♡

Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

Yksi vastaus artikkeliin “Syömishäiriökuulumisia”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta