Miten oppia syömään aamupala?

Miten oppia syömään aamupala?

Tämä kysymys on sellainen jonka olen aika monesti esittänyt itselleni. Miksi se on niin vaikeaa kotona ja arkena? Miksi se kuitenkin onnistuu aina hotelleissa ja lomalla ja on päivän odotetuin asia?

Vastaus on monipuolisuus, raikkaus, tuoreus, ne itselleen hyvät herkut. Pitää löytää se oma juttu ja tehdä asioista helppoja!

Kiireiset aamut vai eikö ole nälkä?

Joskus mun ongelmana oli kiireiset aamut. En todellakaan halunnut herätä aiemmin ehtiäkseni syömään aamupalaa, vaan säästin illan virkkuna ja aamun torkkuna persoonana jokaisen minuutin nukkumista varten. Tällöin aamupalan syöminen venyi heräämisestä tunnilla tai parilla, pahimmassa tapauksessa toki jäi välistä kokonaan ja päivän ensimmäinen ateria syötiin vasta lounaalla.

Toinen ongelma on itselläni ollut se, ettei aamuisin ole nälkä. Usein tämä kyllä selittyy edellisen päivän syömisillä, sillä jos olen syönyt paljon rasvaista ja hiilihydraattipitoista ruokaa (etenkin suolaista) voi aamulla olla olo jopa etova. Ei ihme ettei ajatus aamiaisesta houkuta!

Tärkeää on syödä ruokaa josta tykkää!

Mielestäni on aivan turha pakottaa syömään itseään puuroa jos ei oikeasti siitä tykkää. Ei sen terveydellä ole mitään merkitystä jos aamupalasta tulee pakkopullaa eikä se edes maistu hyvälle. Muitakin vaihtoehtoja on.

Toisille aamupalan on ehdottomasti oltava runsas, toisille kevyt. Toisille suolainen, toisille makea. Osa taas mieluummin juo aamupalansa, ja smoothiet ovatkin siihen aika oivana apuna! Ne menevät myös kivasti kiireessä ja smoothien voi ottaa matkalle mukaan. Toinen nopea aamupala on edellisenä iltana keitetyt kananmunat ja vaikkapa ihan leikkele sellaisenaan, kyytipoikana pala kurkkua. Ei sen tarvi olla sen monimutkaisempaa.

Yksinkertainen on parasta

Itselleni sellainen aamupala on paras mikä on mahdollisimman helppo tehdä ja sen kaikki ainesosat ovat minulle mieluisia. Usein se onkin muutama pala leipää hyvillä lisukkeilla ja kasviksilla ja pari lasia tuoremehua, sitä on vain saatava.

Jatkossa yritän saada lisää vaihtelua aamupaloihini ja pyörittää kuvioissa myös smoothieta, keitettyjä kananmunia sekä kreikkalaista ja turkkilaista jugurttia marjoilla. Pääasiassa tykkään kuitenkin eniten suolaisesta ja ruokaisasta aamupalasta, joten sitä linjaa kannattaa suosia.

Syöttekö te aamupalaa vai ette? Mitä te tykkäätte aamupalalla nauttia?

♡ SEURAA MINUA ♡

Queen of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

8 vastausta artikkeliin “Miten oppia syömään aamupala?”

  1. Olen ehdottomasti aamupalaihminen! Aamuisin on kova nälkä, enkä voisi kuvitellakaan lähteväni kotoa mihinkään ilman aamupalaa. Arkiaamuisin vielä töissä ollessani söin nopean ja helpon aamupalan eli puuroa raejuustolla ja marjoilla, mutta nyt äitiyslomalla (ennen vauvan syntymää) olen nautiskellut rauhallisista aamuista herkkuaamupalalla kuten paahtoleivällä/croissantilla sekä jogurtilla ja hedelmillä. Aamuihin kuuluu myös pikkukuppi kahvia.

  2. Oon kyl aina syönyt aamupalaa, muuten tulee heikotus. Mutta heti herättyäni en pysty syömään, siksi syön vasta töissä. Ja suht pienesti, isommasta satsista (esim. joku hotelliaamiainen) tulee kauhee olo. Oon pari kk syönyt vhh ja aamupala on ollut joko 2 paistettua kananmunaa tai juustopaloja ja kurkku- tai paprikatikkuja. Ennen oli vakio pari leipää päällysillä. Puuro ei maistu aamuisin…eikä maitotuotteet kuten rahka tai jogurtti… jtn suolaista pitää saada!

    • Joo kyllä mä kannatan kanssa tuota suolaista, toi sun paistetut kananmunat ja juustopalat, kurkku- ja paprikatikut kuulostaa kanssa tosi hyviltä. Yksinkertaisia.

  3. Ahmitko vielä ja kuinka usein? Et olekaan siitä asiasta kirjoittanut pitkään aikaan. 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta