Rehellinen ruokapäiväkirja – Repsahdus

Repsahdus – viikon kantava teema

Nyt se sitten tuli pitkästä aikaa, oikein kunnon repsahdus. Sellainen, että jollain mittapuulla tämän voisi määritellä ahmintakohtaukseksi: Se oli suunnittelematon, herkkuja oli paljon ja siitä tuli huono olo jälkeenpäin. Ahmimiskohtaus sisälsi nopealla tahdilla syömistä ns. väsymykseen ja uupumukseen asti, eikä tällaisia ole pitkään aikaan ollut. Näitä kuitenkin syömishäiriötaustaisella ihmisellä voi joskus tulla ja terveilläkin toki. Hallitsematon herkuttelu on monelle tuttua aina toisinaan. ”Ei olisi pitänyt, nyt on huono olo” on varmasti ainakin joskus käynyt lähes jokaisen mielessä.

Maanantai

Hyvä startti viikolle. Päätin tehdä itse ruokaa, vaikkakin pizzaa mutta silti. Valmistin neliön muotoisista uutuus-pizzapohjista neljä palaa (pellillisen) pizzaa jonka täytteinä oli ketsuppia, 2prk vaaleaa tonnikalaa öljyssä, 1pss kinkkusuikaleita, 80g aurajuustomurua, 1 kokonainen paprika ja 170g kevyt juustoraastetta. Neljästä pizzapalasta tuli kahdelle päivälle lounas ja päivällinen.

Aamupala 2 x kokonainen kaurapala paahdettuna, levite, juustoa ja kurkkua, iso kuppi teetä makeutusaineella.

Lounas 1 pala valmistamaani kinkku-tonnikalapizzaa, kurkkua ja minitomaatteja.

Päivällinen  1 pala valmistamaani kinkku-tonnikalapizzaa, kurkkua ja minitomaatteja.

Iltapala 1 x kokonainen kaurapala paahdettuna, levite, juustoa, 2 x meetvurstileike, kurkkua ja teetä.

Tiistai

Täysin identtinen ruokapäiväkirja maanantain kanssa, sillä pizzaa ja muita tarvikkeita oli jäljellä joten söin samat satsit.

Keskiviikko

Päivällinen 1 cordon bleu kanaleike ja mummon lankkuperunoita, ketsuppia ja sinappia.

Iltapala 2 lihapasteijaa ja joulusuklaalevy

Kuten huomataan, aamupalat, lounaat, välipalat ym puuttuu. Nälkä kasvaa iltaa kohti ja alkaa roskan syöminen.

Torstai

Aamupala 1 x kokonainen kaurapala paahdettuna, juustoa ja meetvurstia, paprikaa.

Päivällinen thaimaalaisesta tilattu nuudeli-kana-kasvis hässäkkä josta söin vain puolet koska annos oli aivan liian tulinen.

Illalla ”iltapala” 1pss grillisipsejä ja 1pss karkkeja, hirveä nälkä!

Perjantai

Päivällinen tilattiin meksikolaisesta ruokaa joka ei ollut kovinkaan hyvää. Kuivia nachoja ja villiriisi-härkä-kasvisburrito josta söin vain 1/2 joten jälkeen jäi hirveä nälkä.

Illalla 1pss grillisipsejä, 1 suklaalevy, 1 karkkipussi

Lauantai

Aamupala Minnan tarjoama Omar-munkki vasta myöhään iltapäivällä

Päivällinen valmis pakastepizza pepperonitäytteellä
Iltapala 3 x croissant 1 x jauhelihapasteija
1 x päärynäsiideri
1pss grillisipsejä
1pss karkkia
2 x suklaapatukka

Ruoat jotka on kirjoitettu yhteen ovat ns. ”ahmimiskohtausta”. Se on lievä, mutta hallitsematon siinä määrin, että mätän ruokaa niin kauan yhtä kyytiä kunnes tulee huono olo, sydämentykytystä ja nukahtaminen melkeen kesken ruokailun. Syömisen jälkeen silmät ei pysy auki koska on niin pumpattu täyteen hiilaria ja rasvaa ja sokeria joten väkisinkin tulee parin tunnin torkut jonka jälkeen herääminen kuvotuksen oloon.

Sunnuntai

Voimakas ruokakrapula. Nukkumista lähes koko päivä pahoinvoivassa olossa. Kun taas pystyy syömään niin ruokailuna seuraava.

Päivällinen kotiin tilattuna kanaa kung po ja riisiä

YHTEENVETO

Ei kauhean hyvä viikko ja huomaa hyvin, että heti kun suunnitelmallisuus ja ns. valmiit ruoat loppuvat alkaa ongelmat ja tulee se repsahdus. Todennäköisyys herkkujen syömiselle tai jopa ahminnalle on sitä suurempi mitä vähemmän olen syönyt. Mitä enemmän hyvää ruokaa on tarjolla, sitä vähemmän lipsun.

Esitetyt herkut ovat suhteellisen pieniä määriä vaikkakin ne tavalliselle ihmiselle voivat vaikuttaa paljolle. Hoitamattomassa ahmintahäiriössä määrät voivat olla moninkertaisia, sinne 10 000kcal asti.

Aiempi ruokapäiväkirjani löytyy postauksessa ”Rehellinen ruokapäiväkirja”

♡ SEURAA MINUA ♡

Queen Of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

15 vastausta artikkeliin “Rehellinen ruokapäiväkirja – Repsahdus”

  1. Minkäs koon sipsipusseja noi on ollu?

    Mä päädyn ostaa aina noita mega-pusseja…:/

  2. En oikein ymmärtänyt yhteenvetoasi. Kyllä minulle näin entisenä ahmimishäriöisenä (joskin kovin pahaksi ei oma sairausvaiheeni koskaan onneksi päässyt) nuo tuntuvat isoilta määriltä. 1 sipsipussi, 1 karkkipussi ja 1 suklaalevy yhdessä tekevät jo yli 5000 kaloria, riippuen tietysti vähän, minkä merkin tuotteita on tarkalleen syönyt.

    Entisenä syömishäiriöisenä olen samaa mieltä, että ahmimiseen helpottaa parhaiten se, että syö runsaasti tavallista ruokaa. Itselläni helpotti se, että aloin syömään aamiaiseni tuplana ja lounaalla ainaisten ”laihdutuskeittolounaiden” sijaan ihan kunnon ruokaa. Ei tule niin helposti illalla mielitekoja kun kehoa on ravittu päivän aikana tarpeeksi.

    Toki paranemisprosessin aikana repsahduksia sattuu, mutta mielestäni viikon huonosti syömistä ei oikein voi kutsua repsahdukseksi, vaan kyse on edelleen päällä olevasta syömishäiriöstä/huonoista terveystavoista. Tiedän, että paranemisprosessi ei ole helppo, paljon tsemppiä siihen!

    • Yhteenveto ja 10 000kcal viittaus on lähinnä oman syömishäiriöni viitteeksi annettu tavallisille lukijoille joilla ei ole tarkempaa tietoa asiasta. Minulle tuollainen syöminen ja ”ahmintakohtaus” on kohtalaisen pieni, sillä määrät ovat tosiaan olleet hurjat joskus aikoinaan ja ahmintapäiviä on ollut paljon.

      Syömishäiriöisetkin ovat yksilöitä ja toisethan syövät mitä vaan kaapit tyhjiksi, minä taas valikoiden. Selkeästi tuo että syö paljon normaalia ruokaa niin kuin sinäkin olet tehnyt on se hyvä suunta. Sitä on vaan joskus vaikea toteuttaa kun ei jaksa kokata…

  3. Oon itsekkin toipumassa ahmimishäiriöstä.
    Ja niinkuin jollain tavalla totesit, liian vähäinen syöminen kostautuu usein myöhemmin. Oon itse pyrkinyt olemaan tosi tarkkana, että syön joka aterialla ja kunnon ruokaa. Enkä nyt tarkoita, et joka aterian täytyy olla niin mallikelpoinen ja terveelinen. Mutta niin, että syön ”oikeaa” ruokaa. Aamu tai iltapalaks vaikka juuri leipää kunnon täyteillä. Ja vihdoin ja viimein oon oppinut syömään kaksi lämmintä ruokaa, enkä korvaa esim. iltaruokaa leivällä. Joskus se voi olla ihan vaan joku valmisruoka. Mutta oon itse kokenut, että lämmin ateria pitää paremmin nälkää ja estää näin ahmimista. Tiedän, että nää on ihan tuttuja juttuja. Eikä se syöminen aina onnistu vaikka miten yrittäis tehdä asiat oikein. Joskus se syömiahäiriön pirulainen ottaa vallan eikä silnä hetkessä aina edes jaksa välittää onko se ruoan ahtaminen hyväksi vai ei. Senkin oon kokenut sadat kerrat.
    Kiitos rehellisestä blogista ja siitä, että nostat näitä asioita esille. Stemppiä siihen, että saat taas kiinni siitä terveellisemmästä ja terveellä tavalla hallitusta syömisestä kiinni.

    Ja mukavaa alkavaa viikkoa! :)

    • Tosi hyvin kirjoitettu, huomaan että tiedät mistä puhut :) Mulla ihan samoja ajatuksia ja kokemuksia. Kunnon ruokaa kannattais syödä ihan rohkeasti ja vaikka paljonkin, koska se on parempi kuin se että alan mässäämään ja syön herkkuja nälkään. Mun ei ees vatsa täynnä tee mieli mitään herkkuja, ahmimisen laukaisee lähes aina nälkä. Toki mä söisin hyviä juttuja siltikin vaikka ois muut syömiset kunnossa, mutta sitten ne määrät ois kohtuullisia.

      Kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sulle :)

  4. Rehellisyys kannattaa eikä tarvitse hävetä. Viisaampana kohti tätä viikkoa eikö vaan? Menneet kannattaa unohtaa, lakaista maton alle. Oli sentään hyviäkin päiviä kuten sanoit alkuviikko. Itsetehtypizza on ihan hyvä ruoka suorastaan terveellinen kun kasviksiakin laitoit. Miten nesteytys juotko vettä? Kuinka isot sipsi ja karkkipussit? tiedostat hyvin ongelmat ja myönnät sen, suunnitelmallisuus, aamupala puuttuminen ym. Muutoksia pikkuhiljaa ja pieniä sellaisia onko tiedossa? helppoa muutos ei ole mutta aina mahdollista. pystyt siihen

    • Niin turhahan sitä on alkaa säälissä kierimään. Leuka ylös vaan ja matka jatkuu. Eihän siitä mitään tulisi jos voivottelisi ja jäisi makaamaan paikoilleen. Nyt on taas uusi viikko ja tänään olenkin taas ottanut itseäni niskasta kiinni ja puhtaalta pöydältä taas aloitus.

      Sipsit niitä isoja pusseja mitä ne nyt yleensä onkin.

  5. Mä yritän toipua bulimiasta ja syön venlaxoria siihen ja masennukseen. Se auttaa ja syömishimoja ei oikein ole ollut. Haluan kannustaa tällä kommentilla, että oikea lääke saattaa löytyä ja helpottaa vaivaa. Mä olen tätä ennen kokeillut muitakin lääkkeitä eikä ole toimineet.

  6. Itselläni ei ole mitään diagnosoitu, mutta hirveitä ahmimis- ja oksentelukohtauksia on mahtunut paljon vuosien varrelle. Isot pisteet siitä, että tuot asian avoimesti esille! Itselläni ahmiminen liittyy suurelta osin jonkinlaiseen stressiin ja ahdistukseen, ja kun kerran ahmii, niin ahdistaa totta kai paljon enemmän, ja kierre on valmis. Siitä on todella vaikea nousta ja palata siihen hyvän olon tuovaan tasapainoiseen ja terveelliseen syömiseen. Oksentelu on etenkin siitä huono, että joskus vaan tulee herkuteltua turhan paljon, minkä jälkeen mahan haluaa tyhjentää, jotta ähky helpottaa, ei pääse kalorit imeytymään ja kerta se nyt onnistuu niin helposti…
    Onneksi kohtauksia on nykyään aika harvoin. Olen oppinut tunnistamaan niiden syntyvän liian kurinalaisuuden seurauksena, liianpitkään yltiöterveellisesti tai muuten vaan liian väsyneenä yrittää suorittaa eikä anna itselleen aikaa pysähtyä. Yritän olla liikaa miettimättä mitä syö, onko se nyt suklaata keskellä viikkoa (hui!) vai salaattia, vaan ihan sen mukaan mitä tekee mieli. Kun liikkuu, tekee mieli kunnon ruokaa, jolloin homma pysyy aika hyvin kasassa.mutta totta kai vaikeita hetkiä on. Välillä onnkstun herkuttelemaan ilman ahmimista, välillä se lähtee täysin käsistä. Iso apu on että muutimme poikaystäväni kanssa yhteen noin vuosi sitten, ja kun toinen on kotona, ei ahmimiselle ole ns tilaa.
    Isot tsempit jatkoon ja toipumista kohti! Nyt jätät vaan tuon viikon taaksesi ja muistat että jokainen päivä tarjoaa uuden mahdollisuuden. Kenties kunnon ahmimisen jälkeen tekeekin jo mieli ihan tavallista, kunnon ruokaa? Pidän peukkuna!

    • Kiitos kommentista, tosi hyvää tekstiä sulla :) Juuri noinhan se on että kierre on pahin ja siihen kierteeseen tempaantuu mukaan turhan helposti. Pitää mennä päivä kerrallaan ja nyt taas parempi suunta. Kiitos tsempeistä :)

  7. Onks sulla lähikauppa jossain ihan äärellä josta käyt nuo herkut sit hakemassa? Itellä tulee noita ”pakkosyödänythetijotainjapaljon” ajatuksia, mut kotona pidän sit vaan jotain riisikakkuja ym tylsää syötävää. Kohtaus sit menee nopeesti ohi kun on vetäny puol pakettia riisikakkuja :D Onneks on kauppaan matkaa muutama kilsa niin ei tuu ihan helpolla lähdettyä mässyn ostoon :)

    • Lähikauppa on viereisessä talossa, eli tyyliin 50m matka jos sitäkään. Auki vieläpä todella myöhään joten siellä on kätevä käydä. Ja jos tuo kauppa on kiinni niin kun asutaan Helsingin keskustan alueella niin suht lähellä on myös kauppa joka on auki ympäri vuorokauden… Saatavuus on helppoa.

  8. Ootko pohtinut tarkemmin, että mistä nuo ahmintakohtaukset saavat alkunsa? Onko se ihan nälkä vai jokin tunne? Kuten itsekkin mainitsit, niin hyvin syöneenä ei tule tarvetta ahminnalle. Jos asettaisit itsellesi tavoitteeksi vaikka syödä joka päivä aamupalan. Tai syödä 5 krt päivässä,ihan mitä vain kunhan tulee se viisi ateriaa. Tai että söisit päivittäin vihanneksia ja hedelmiä. Yksi tavoite kerrallaan, etkä edes suunnittele muuttavasi kaikkea kerralla. Entisenä syömishäiriöisenä tiedän, ettei ne muutokset ole helppoja tehdä, mutta tiedän myös paranemisen olevan mahdollista. Sulla on ollut hyviäkin jaksoja, niin katse niitä kohti! Tämä viikko on varmasti jo parempi :) Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta