Veden avulla hoikemmaksi

Veden avulla hoikemmaksi – Terveemmäksi!

Veden avulla hoikemmaksi ei ole sama asia kuin että yrittää elää pelkällä vedellä. Vesi ei riitä ravinnoksi, mutta se on todella iso ja tärkeä osa ruokavaliota ja ihmiselle välttämätöntä. Mä valitettavasti olen aina juonut ihan liian vähän vettä, eikä oikein mitkään kikat ole saaneet mua innostumaan pysyvästi siitä veden juomisesta.

Nyt kun oma terveys on alkanut kiinnostamaan enenevissä määrin, on veden juomiseen ihan erilainen asenne. Se on helpoin ja yksinkertaisin asia jonka voin tehdä koskien omaa hyvinvointiani ja onneksi olenkin sen tehnyt, sillä muutokset ovat ihan parissa viikossa olleet huomattavia. Voisin jopa väittää, että ihan muutaman päivän riittävällä nesteytyksellä alkoi elimistö toimimaan ihan eri tavalla.

Lihavien pitäisi juoda enemmän kuin hoikkien

Niin. Lihavat ihmiset tarvitsevat enemmän vettä kuin sellaiset, jotka ovat hoikempia. Lihavien voi olla myös vaikeampi juoda niin paljon kuin juuri heidän pitäisi ja se on kyllä huomattu. Vedellä voi kuitenkin olla aika merkittäväkin rooli painonhallinnassa siinäkin mielessä, että jos ylipainoiset ihmiset juovat vettä ennen ruokailua, he usein myös syövät vähemmän kuin ilman vedenjuontia. Usein myöskin jano tulkitaan väärin näläksi ja mielitekoja syntyy paljon enemmän mikäli kroppa ei ole hyvin nesteytetty.

Tiedän että urheilijat ja monet fitness-ihmiset juovat helposti 4-5 litraa vettä päivässä, mutta todellisuudessa vähempikin riittää. Moni ihminen ei juo vettä laisinkaan, vaan neste tulee päivän aikana muutamasta kahvikupposesta ja ruokajuomasta. Tämä on valitettava fakta. Puolitoista litraa tai kaksi litraa päivässä on monelle keskimäärin ihan hyvä määrä nestettä ja tuossa määrässä on mukana myös ruuasta saatu neste, jota kertyy helposti lähes litran verran. Erityisen hyväksi painonhallinnalle ja terveydelle muutenkin on syödä runsaasti vettä sisältäviä kasviksia, itselläni kurkkua meneekin aika tavalla.

On olemassa yksinkertainen tapa tarkistaa, juotko tarpeeksi vettä

Se selviää tarkastelemalla oman virtsan väriä. Jos virtsa on väriltään hyvin hailakan keltaista, juot tarpeeksi. Jos virtsa on tummankeltaista, olisi todennäköisesti tarpeen lisätä veden juontia. Tässä ei kuitenkaan kannata alkaa kilpailemaan, sillä väritön virtsa ei ole mikään hyvä tavoite…

Oma fiilikseni on ollut ihan erilainen kun olen alkanut juomaan tarpeeksi vettä. Miten? Ostin omasta mielestäni todella kauniin ja sisustukseen sopivan juomapullon jota on helppo kuljettaa mukana kaikkialle. Täytän pulloa myös jääpaloilla jolloin vesi pysyy pidempään kylmänä. Toisinaan lisään mauksi sitruunan viipaleita, mutta parhaimmillaan vesi on hyvää sellaisenaan, jääkylmäksi jäähdytettynä.

Itselleni mikään lasikannu jääkaapissa ja lasista siemaileminen ei täytä lähellekään päivittäistä veden tarvettani, mutta tuo mukana kuljetettava, niin yöpöydälle, olohuoneeseen kuin käsilaukkuunkin mahtuva kaunis juomapullo on se juttu joka pitää mut freesinä.

Kannattaa kokeilla mitä veden juominen tekee jos on jäänyt liian vähälle. Väitän että freesi olo valtaa nopeasti ja aineenvaihdunta toimii paremmin. Sen kyllä huomaa hyvässä olossa!

Queen Of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta