Kannattaako mainostaa blogissa vain rahan takii?

Mainostetaan vain rahan takii

Te lukijat varmaan huomaatte blogeissa aina aika ajoin mainoslinkkejä ja kaupallisia yhteistöitä. Tiedän, että joitain ihmisiä blogien kasvava kaupallisuus ärsyttää ja jotkut kuulemani mukaan jopa skippaavat kaupallisiksi yhteistöiksi merkityt blogipostaukset, mutta onneksi suurin osa kuitenkin ymmärtää mistä on kyse. Kyse on siitä että bloggaaminen on aika monelle harrastuksen ohella sivutyö, tai jopa ihan oikea päätyö jonka tuloilla pitäisi elää. Harva tekee töitä ilmaiseksi.

Harrastelijanakin blogiin saa uppoamaan uskomattoman paljon aikaa, tämähän on yksi loputon suo. Kun annat sille pikkusormen, se vie koko käden. Vakkarilukijani tietävätkin, että jättäydyin päivittäisestä palkkatyöstä pois keväällä ja siirryin päätoimiseksi bloggaajaksi. Enää ei tarvi laulaa ”joten ylös ja duuniin rahan takii, taas mennään rahan takii, kello on melkeen 7.45…”, mutta työtä se tämäkin on, sellaista työtä mistä pitää saada palkka jotta saa vuokran, laskut, ruoat ja muut maksettua.

Elämä on julmaa, mun on pakko twerkkaa, että saisin fyrkkaa

Sillälailla se elämä ei ole enää niin julmaa, kun ei ole pakko ”twerkkaa”, eli mun tapauksessa raahautua joka päivä sinne päivätöihin kellokortti kaulassa jonkun muun komenneltavaksi. Kuitenkin sitä fyrkkaa olisi saatava ja saahan sitä tällä työllä, mutta se on vain vähän erilaista tekemistä.

”Tosi kiva maksaa tellit, lellit, sähkö, puhelin, puurot, vellit, vuokra, mätkyt, netti, velat, verot, korot, korkojen korot…”

Mistä raha tulee bloggaajalle?

Moni varmaan tietääkin mistä bloggaajien tulot koostuvat sillä tätä on avattu useissa eri blogeissa, mutta kerrataanpa vielä. Meillä blogiportaaleissa ja jonkun isomman sivuston alla bloggaaville nämä sivustolla olevat mainokset tuovat tuloja lukijamäärän mukaan ja tietysti on mahdollista neuvotella  myös kiinteä kuukausipalkka. Tämä on aina sopimuskohtainen ja yksilöllinen asia kaikissa blogiportaaleissa. Sen lisäksi palkkiot koostuvat esim. portaalin kautta tulevista blogimainoskampanjoista joita täälläkin usein näkyy, sekä itsenäisesti hankituista kaupallisista yhteistöistä.

Myös affiliatemarkkinointi (mainoslinkit joiden tuotosta bloggaaja saa oman osuutensa) on itselläni ollut käytössä jo vuosia ja minulla on useita eri yhteistyökumppaneita. A-lehdillä bloggaavana mainostaminen on aina läpinäkyvää ja täällä merkitään tarkasti niin kaupalliset yhteistyöt kuin mainoslinkkejä sisältävät blogipostaukset, niin että lukija aina tietää mistä on kyse. Homma on siis selkeää ja reilua kaikin puolin.

Mitä kannattaa mainostaa blogissa?

Tämä onkin sitten vähän kaksipiippuinen juttu ja varmasti paljon kiinni bloggaajasta itsestään, hänen moraalistaan, tyylistään ja siitä mitä aihealueita blogi käsittelee. Itse olen ottanut sen linjauksen, että mainostan vain asioita joihin itse uskon ja jotka sopivat tyyliini. Koen, että persoonani tai ajatusmaailmani kanssa epäsopiva tuote tai palvelu antaisi minusta väärän kuvan enkä halua sellaista. Minulle itselleni on tärkeää, että mainostamani asiat ovat aidosti itseäni kiinnostavia ja sellaisia joita voin vilpittömästi suositella muillekin, en vain ”rahan takii”.

Uskon, että tällainen myöskin palvelee kaikkia osapuolia parhaiten, niin yhteistyötä tarjoavaa yritystä kuin bloggaajaa, että myös lukijakuntaa. Silloin kun bloggaaja itse käyttää tuotetta ja omaa siitä kokemusta on mainos myöskin uskottava. Kun itse bloggaajana voin seisoa kyseisten palveluiden takana voin vakuuttaa myös yhteistyökumppanin siitä, että mainonta on kohdennettu oikealle kohderyhmälle. Loogista on, että ne samaiset asiat todennäköisesti kiinnostavat itseni lisäksi myös lukijoitani ja se on kaikille hedelmällisin tilanne.

Mietin mille asialle annan kasvoni

Tämä on itselleni tärkein asia blogimainonnassa. Mietin tarkasti sen mihin annan oman persoonani ja henkilöbrändini käytettäväksi. Haluanko leimaantua tuotteen/palvelun X mainostajaksi? Kerran kun sen teen, olen sitä todennäköisesti aina.

Tähän mennessä kaikki affiliatemarkkinointina tehdyt mainoslinkkini ja kaupalliset yhteistyöt ovat olleet sellaisia joiden takana voin seisoa hyvällä omatunnolla. Annan mielelläni näkyvyyttä tuotteille ja palveluille joista pidän ja joihin uskon itsekin, ja erityisesti haluan mainostaa asioita joista koen olevan iloa ja hyötyä myös muille.

Toivonkin, että myös jatkossa minut nähdään bloggaajana kenen suositteluja on kiva lukea ja niissä on aito tunnelma ja toivon, että moni on saanut blogistani hyviä uusia tuotteita ja palveluita tietoonsa.

Tämän blogitekstin kuvissa esiintyvät tuotteet ovat R-Kioskin uudesta aamupala- ja lounasvalikoimasta ja sain ne testattavaksi blogini kautta. Minua ei ole velvoitettu kuvaamaan tai kertomaan tuotteista, enkä saa niiden näkyvyydestä palkkiota. Viimeaikaisia mainostamiani tuotteita ja palveluita voit tsekkailla alla olevista linkeistä.

KAUNEUS

Bette Box syyskuu
Boostia ripsiin ilman meikkiä
Suosikkituoksuni arkeen
Samea sekaiho – kolme toimivaa tuotetta

RUOKA JA VAPAA-AIKA

Mättösafkat kahdelle
Illanviettoa pritutrokareiden vanavedessä
Halpa ja hyvä brunssi Helsingissä

KOTI JA SISUSTAMINEN

Gant -pyyhkeet kylpyhuoneessa
Mistä meillä riidellään?

Tuleeko blogimainonnasta, kaupallisista yhteistöistä, mainoslinkeistä ym. jotain ajatuksia?

Queen Of Everything Instagramissa Bloglovinissa / Facebookissa

Eve / Queen Of Everything

10 vastausta artikkeliin “Kannattaako mainostaa blogissa vain rahan takii?”

  1. Vähän on ristiriitaiset olot kaupallisista blogeista. Itse tykkään lukea blogeja koska ne kertovat hyvin intiimin tarinan ihmisen elämästä, mutta totta kai jos tehdään kaupallista yhteistyötä asiasta mikä minua koskettaa, onhan se sellainen kiva plussa. Toisaalta olen nähnyt blogeja joiden kirjoittaja on aivan ihana ihminen joka tekee mahtavia postauksia, mutta kun siirtyi kaupalliseen bloggaamiseen, tyyli on muuttunut… noh, kaupalliseksi, ja se omaperäinen tyyli on kadonnut. Siinä vaiheessa oma kiinnostus on lopahtanut…

    • Hyvin kuvailtu tuo ”intiimi tarina ihmisen elämästä”, se on itsellänikin usein se juttu miksi joitain blogeja seuraan. Henkilökohtaisuus ja semmoinen elämän näkyminen. Ei jaksa kiinnostaa liian siloiteltu ja pinnallinen bloggaaminen, etenkin jos se on vain yhteistyötä yhteistyön perään.

  2. Heippa.

    Minua on aina kiinnostanut, että missä euromäärissä bloggaajien kk tulot pyörivät.
    En tarkoita että sentilleen pitäisi selittää, mutta esim. suuruusluokkaa kuinka paljon lukijoita pitää olla että yltää vaikka 1000€ bruttoon mainoksien osalta.
    Jos taas saat tuotteita mainostettavaksi blogiin, niin puhutaanko kympeistä vai satasista per kerta näin yleisesti ottaen.

    Päivätyön vaihtaminen blogiin kuulostaa melko ruusuiselta, sitä se tuskin on. mutta elääkseen vaatimattomastikin ihminen tarvitsee kuitenkin toistatuhatta bruttoeuroa kuukaudessa rahaa.

    Voiko tulla sellainen kuukausi ettei tule kuin puolet edellisestä? mikä on varasuunnitelma?

    • Moi Leevi!

      Lukijamäärän ja mainostulojen palkkiot ovat sopimussalaisuuksia (yllätys yllätys) ja yksilöllisiä eri sivustoilla (ja varmaan myös bloggaajilla omia diilejä), joten niistä ei valitettavasti voi avautua sen tarkemmin. Yleisellä tasolla voisin kuitenkin todeta että tienatakseen 1000e pelkästään siitä blogimainonnasta niin täytyy olla todella iso blogi, eli ne palkkiot eivät yleensä ole mitään massiivisia. Tulot koostuvat monista eri pienistä puroista.

      Blogiyhteistyöt ovat aikaa vieviä, sivältävät tekstin kirjoitusta, tarinan, kuvaamisen, editoimisen jne, ja niiden hinnoittelu perustuu blogin näkyvyyteen jne. Pienissäkin blogeissa mainostaminen on kuitenkin useamman sata euroa, isoissa parikin tuhatta. Hyvät asiaa avaavat kirjoitukset kannattaa tsekata vaikka tästä: http://lahiomutsi.fi/2017/05/30/tienaako-bloggaaja-vuodessa-yli-100-000-euroa/ ja http://etiikka.fi/bloggaamista-pahkinapalkalla/

      Mä itse olen ajatellut että olen ennemmin köyhä ja onnellinen kuin paremmin tienaava mutta ahdistunut normaalista palkkatyöstä, joten rahan perässä en ole lähtenyt kokopäiväiseksi bloggaajaksi. Toki toiveissa on että tälläkin voisi todella hyvin itsensä elättää tai vaikkapa ”rikastua”, mutta se vaatii vielä lisää työtä :) Tulot tosiaan vaihtelee tässä hommassa ja kuukaudet voivat olla erilaisia. Se vaatii etukäteissuunnittelua.

      Hyviä kysymyksiä, kiitos kommentista :)

  3. Ymmärrän täysin, että bloggaamisesta saaduista tuloista osa tulee juurikin näistä linkeistä ja kaupallisesta yhteistyöstä. Minua nämä eivät häiritse, silloin kun ne ovat kiinnostavia ja uskottavasti toteuttu. Siinä vaiheessa rupeaa kiinnostus lopahtamaan kun jokainen kirjoitus on väkisin tehty yhteistyö. Siinä tavallaan katoaa koko bloggaamisen idea.

    Itse aloin boikotoimaan erästä tämän portaalin bloggaajaa, sillä joka ikisessä jutussa oli kaupallinen yhteistyö ja mainoslinkkejä. Kirjoitusten perusteella kyseessä olisi aivan hyvin voinut olla robotti. Viimeinen niitti oli se kun hän mainosti Versa Gripps -vetoremmejä. Kirjoitin kommentteihin, että myös Tafferilla on hyvät vastaavat remmit ja ovat ihan suomalaisia. Kommenttia ei koskaan julkaistu. Klikit ja rahat menee nykyisin meikäläisen osalta ihan muille bloggaajille. :)

    Mielestäni sinä olet kuitenkin onnistunut tässä mainostamisessa mainiosti. Yhteistyö-kuviot ovat tasapainossa ja uskottavia. Esim. Bette Box, ihonhoitojutut ja kauneushoitola-käynnit luen aina mielenkiinnolla. Pääasia, että sinun oma persoonasi näkyy kirjoituksissa yhteistyöllä tai ilman. Tykkään.

    • Kiitos kommentista! Mulle kaupalliset yhteistyöt ja muut mainoslinkit ovat myös muiden blogeissa ookoo, kunhan ne sopivat kokonaisuuteen ja kirjoittajan tyyliin. En tykkää päälleliimatuista lainajutuista, eli sellaisista missä ei ole mitään persoonallista ja ikäänkuin toimitaan vain mainostajan kanavana, kopioiden joku mainosteksti tms.

      Mä olen itse sellainen aikamoinen mainosten uhri, joskus tykkään tosi paljon blogimainonnasta ja ostan usein tuotteita mitä mainostetaan jonkun muun blogissa, ja hyödynnän myös alennuskoodeja. Mut ne on aina silloin mielenkiintoisia juttuja olleet, ei mitään ulkoaopeteltua ja copypastettua.

      Kiva kuulla että sun mielestä mun mainostaminen on ”tyyliini sopivaa”, se on ollut mulle tärkeä asia joten kiva saada siitä palautetta :)

  4. Itse taas kuulun näihin, joiden mielestä kaupallinen yhteistyö blogeissa on mautonta, ja siksi olenkin vähentänyt radikaalisti mm. tälläkin sivustolla käymistä. Luen blogeja kiinnostavien tekstien ja bloggaajan persoonallisuuden vuoksi, en ihaillakseni sisustustyynymainoksia. Kaupallien bloggaus on valinta, jossa on huomioitava sekin, etteivät kaikki katso sitä hyvällä. Mitä väkinäisempää mainostus on, sitä varmemmin se tappaa mielenkiinnon.

    • Ikävä kuulla että koet kaupalliset mainokset aina huonoiksi, sillä ne ovat kuitenkin usein se asia minkä avulla näitä blogeja pystytään kirjoittamaan. Itsekään en voisi tätä täysin ilmaiseksi tehdä, ei vain riittäisi aika. Menee niin paljon tunteja päivässä/viikossa bloggaamiseen ettei ole mahdollista tuottaa sisältöä pelkästään hyväntekeväisyytenä. Mielestäni siis palkka työstä on saatava :) Monia kuitenkin kiinnostaa ne ”sisustustyynymainokset” kuten ne kiinnostavat itseänikin, muutenhan en kotia sisustaisi ja sellaisia esittelisi ja tarjoaisi vaikka eksklusiivista alennuskoodia tms.

      Siinä kuitenkin olen samaa mieltä että bloggaajan persoona ja jutut on tärkeintä, ja itsekin seuraan eniten sellaisia blogeja joissa mainokset ym kaupalliset yhteistyöt on hyvin toteutettu, eli ne kulkevat rinta rinnan bloggaajan oman tyylin kanssa. Itse pyrin mainostamaan vain juttuja joita käytän itsekin, eli periaatteessa myös ilman palkkioita tai rahallista hyötyä ne ovat oikeastikin mun elämässä mukana.

      Se hyvä homma kuitenkin täällä on, että mainokset merkitään hyvin. Halutessaan voi siis skipata kaupalliset yhteistyöt ja olla klikkaamatta/ostamatta mainoslinkeillä varustettuja tuotteita.

  5. Ymmärrän, että bloggaamisesta voi olla hyvä saada rahaa. Silti perustelut ovat usein, kuten tässäkin postauksessa, vähän nurinkuriset. Edellytät lukijalta sietokykyä mainospostausten suhteen, mutta koska ne postaukset ovat osa tarjoamaasi tuotetta eli blogia, voi lukijasta tuntua että tuote huononee mainospostausten myötä. Tilanne on siis vähän sama kuin Coca-Cola valittaisi, ettei kukaan halua ostaa sen uutuuslimua, vaikka se on kuluttajien mielestä pahaa, kun yhtiö nyt kuitenkin on sellaisen kehittänyt ja haluaisi siitä rahaa. Ei lukijoilta voi vaatia huonomman blogin lukemista siksi että bloggari haluaa elää sillä.

    Tarkoitukseni ei ole olla ikävä. Hämmennyn vain siitä, että lukijoita syyllistetään aiheesta. Omasta mielestäni mainospostaukset ovat alentavia ja lukijaa aliarvioivia, enkä siksi ole kiinnostunut niiden lukemisesta.

    • Harmi jos koit että syyllistin tällä postauksella, sillä se ei ollut tarkoitus. Mä olen kuitenkin tässä Cokis-vertauksessa hieman eri mieltä, koska esim. itse mainostan vain tuotteita/palveluita joita itse käytän tai pidän hyvinä. Toisin sanoen, ilman kaupallisia yhteistöitä ne voisivat silti esiintyä blogissani koska ovat osa elämääni. Lukijahan tietää sen että aiheesta maksetaan minulle ainoastaan kaupallinen yhteistyö -merkinnästä, ilman sitä asiaa ei aina välttämättä edes huomaisi.

      Uusi cokismaku on vähän kuin mainoslinkki blogissa. Tykkäät edelleen brändistä ja juot lightia ja zeroa, muttet osta sitä kirsikkaversiota (eli klikkaa mainoslinkkiä ja osta itsellesi kuvan paitaa/housuja/stringejä) joissa bloggaaja esiintyy. Tai vaikkapa… hmm… Kirjoitan ostamistani sisustusjutuista jotka kiinnostaa minua ja ovat osa elämääni, mutta ne eivät kiinnosta sinua, silloin aiheen voi skipata.

      Mitenkään ei pysty kaikkia lukijoita samaan aikaan miellyttämään ja etenkin lifestyleblogeissa aiheita voi olla monia. Sieltä sitten kukin valitsee ne itseään kiinnostavat, sehän on se pääasia :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta