Mun salikortti pölyttyy hyllyssä

Mun salikortti makaa käyttämättömänä hyllyssä ja kerää pölyä

Sinne on ladattu 500 eurolla liikunta-aikaa 24h salille. Käytännössä mulla olisi siis mahdollisuus mennä treenaamaan milloin vain, mutta koskaan ei muka ehdi, ei jaksa, ei viitsi, ei ole rehellisesti sanottuna tullut mieleenkään. Mitä sitä kieltämään, liikunta muuten kuin koirien lenkkeilytyksen muodossa ei ole kiinnostanut aikoihin, ja siitä saa kyllä syyttää rapistunutta kuntoa. Tiedättekö, tämäkin on vähän kuin oravanpyörä?

Oravanpyörä jossa joka paikkaa kolottaa

Tämä on tällä hetkellä sellainen oravanpyörä missä mun fyysinen kunto on rehellisesti sanottuna rapistunut johonkin ysikymppisen mummon tasolle, ja varmaan joku sellainenkin voi olla paremmassa kunnossa. Ainakin naapuruston eräs ysikymppinen mummeli vetää tuolla sauvakävelyä lähes hengästymättä, ja itse olen alle nelikymppinen rapakuntoinen nainen. Pistää oikeasti ehkä jopa vähän hävettämään.

Mutta mistä motivaatio?

Kun ulkonäkö ei ole se juttu miksi haluaisin treenata, ja vaikka terveys on tärkeä asia ei se saa silti minua liikuttamaan eväänikään, niin olisiko järkevintä ottaa vain pakkokeinot käyttöön. Tehdä itselleen kalenteriin tilaa sille salitreenille ja mennä sinne vaikka ei huvittaisi?

Kaiholla muistelen aikoja jolloin menin salille intoa puhkuen, motivoituneena, lähes joka kerta henkilökohtaisia ennätyksiä paukutellen ja tulosten ollessa koko ajan noususuhdanteessa. Mietin että kuka se oli se Eve joka treenasi tuloshakuisesti ja aidosti siitä tekemisestä nauttien, eikä vain valittanut kotona kuinka jalat tuntuu raskailta ja selkää kolottaa ja rappusissa hengästyttää? Muistan etäisesti että tunsin jonkun sellaisen.

Kai se tuolla jossain piilossa on ja kuvissa muistona, mutta se on varmaan vain väkisin kaivettava esille ja herätettävä takaisin henkiin?

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Eve / Queen Of Everything

13 vastausta artikkeliin “Mun salikortti pölyttyy hyllyssä”

  1. herranjestas,mä olisin niin ilonen jos moinen kortti löytyis mun laatikosta! mietippä sitä ihanaa oloa kun on treenin tehny, on hiki, vähän ehkä jopa heikottaa, lihakset on tehneen tuntuset.. se on sulla vaa muutaman askeleen päässä joten nyt tekosyyt narikkaan ja salille! vaikka väkisin pakotat itses sinne kolme-neljä kertaa viikossa vaikka kuukauden ajan, sen jälkeeen tuskin enää jätät menemättä kun siitä on tullu tapa :) se on vaan tunti sun päivässä, tunti joka tekee sulle niin hyvää ja josta kiität vanhempana itteäs että oot jotain tehny. tsemppiä!

    • Niinpä, sä oot sä ja Eve on Eve. Aina on hirveen helppoo kattoo ja huudella asioita siitä omasta näkökulmasta kuuntelematta/ymmärtämättä oikeesti toisen sanomisen sisältöä. Ongelma tulee vaa siinä, että jokainen on yksilö ja se tuskin auttaa ketää että kerrotaan näin minä tekisin, tee sinäkin. Oon törmänny tähän samaan ilmiöön varsinki nyt raskaana ollessa, yht äkkiä oon yleistä riistaa ketä kommentoidaa ja kerrotaa omia kokemuksia mite pitää tehä, mut suurin osa ihmisistä ei oo kykeneviä kysymään mitä itse ajattelen tai miltä minusta tuntuu. Kerrotaan vaan asiat siitä omasta vinkkelistä eikä siinä kyllä tuu aidosti kohdatuks.
      oon itse ollut fanaattinen salilla kävijä ja se on liittyny syömishäiriöön ja ulkonäköön. Nyt raskauden myötä se on jääny, vaikka tiedän että tekis hyvää. Ei vaan kiinnosta, koska entiset motivaattorit on poissa. Joten ymmärrän tota salille lähtemisen vaikeutta eikä se oo niin yksselitteistä et nyt vaa pakotat ittes sinne. Jos ei salilla käymisestä tykkää ni ei sen panokotetun kuukauden jälkee oot vaa kyrpä otsassa. Toki on suositeltavaa liikkua, mutta sali ei oo ainut liikuntamuoto ja varsinki kun Eve oot hyvinvointia hakemassa, niin voisko oll jotain itsellesi mieluisampaa liikuntamuotoa niinkun tossa alempi ehdotti? :) nää on hankalia asioita eikä ratkee yhessä yössä, mut ei tarviikkaa ku opettelemalla ja etsimällä ne kestävimmät hyvinvointiratkasut löytyy :) ei sillä että pakotat ittes salille VAAN koska se ”tekee hyvää”. Tsemppiä täältäkin! :)

  2. Tai etsit jonkun muun (liikunta)harrastuksen, josta pidät. Olisiko mitään sellaista lenkkeilyn lisäksi?
    Totta tuotkin, että kuukaudenkin kun jaksaa mennä salille/tms., olo paranee ja se voi alkaa tuntua mielekkäältä.
    Lähtö on aika usein hankalaa, mutta harvoinpa sitä katuu jälkikäteen, että tuli mentyä..
    Lähdet aluksi sillä ajatukselle, että ”menen ja teen jotain esim. 30min”, ja sitä kautta ehkä suunnitelmallisemmin.
    Tsemppiä!

    • Kuntosali on se liikuntaharrastus mistä pidän. Se on aina ollut mun mielestä paras. Jotenkin ei vaan ole nyt jaksanut/viitsinyt/laitatähänjokutekosyy.

      Kai se on vaan väkisin mentävä, kun tosiaan tuo 500e salikorttikin on.

  3. Ootsä ikinä miettinyt voimanostoa?
    Ootsä ikinä ajatellut et hitto olis siistiä olla fyysisesti tosi vahva? Mulla voimanosto on auttanu tosi paljon motivaatiossa ja ne hetket kun on tuntunut et ei jaksa mutta jaksaa silti on auttanu monessa tilanteessa salin ulkopuolellakin.
    Jos sua kiinnostaa niin mä tuun vaikka sun kanssa kattoo tekniikat ja muut kuntoon mut suosittelen suuresti!

    • Olen pienimuotoisesti voimailua harrastanutkin parempina treeniaikoina ja ihan hyvin tuloksin, mutta nyt on vaikea moisia miettiä kun hyvä että jaksaisi tehdä mitään siellä. Niin rapakunnossa että jostain se on taas alotettava, eli varmaan nollasta tai jopa sen alapuolelta :D

  4. Eihän sali ole ainoa liikkumisvaihtoehto :)! Pari kertaa viikkoon kävelylle tai ostaa kotiin kahvakuulan millä saa kunnon treenin jo aikaiseksi ja sykkeet kattoon. Pienestä liikkeelle, motivaation ollessa nollassa ei todellakaan tarvitse raahautua liikkumaan viisi kertaa viikossa…

    Mua ei oo kans motivoinut salille meno ollenkaan pitkään aikaan, aina ruuhkaa ja kunnon treeniä ei saa aikaseksi kun joka toinen laite on varattu..

    • Kuntosali on se mistä oikeesti tykkään, eli sinänsä se on paras vaihtoehto. Kävelylenkeillä käyn koska mulla on kaksi koiraa, eli niiden kanssa tulee ulkoiltua väkisinkin.

  5. Mulla on toiminut tauon jälkeiseen aloituskankeuteen se, että anna itselleni luvan mennä salille vaan ”höntsäilemään”. Eli ei tarvitse noudattaa ohjelmaa jos ei halua, saa tehdä pelkkiä omia lempiliikkeitä ja ihan mitä mieleen juolahtaa. Eli teoriassa mahdollista polkea kuntopyörää 5 min, tehdä 3×10 setti ylätaljaa ja lähteä sen jälkeen kotiin. Käytännössä tekee yleensä mieli sitten tehdä muutakin ja fiilis on todella hyvä kun on siellä salilla pitkästä aikaa. Suosittelen! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta