Turvottaa ja ahdistaa ja pitäis mennä rannalle

*Sisältää mainoslinkkejä

Turvottaa ja ahdistaa mutta rannalle pitäis mennä?

Kinkkinen tilanne. Mehunaama, siansilmät, hölskyvä kaksari, lepattavat allit, pömpöttävä maha, lölluvä takamus, muhkuraiset reidet, pinkeät nilkat ja varpaatkin on turvoksissa. Luminen ja kylmä kevät sai ihan unohtamaan että parin viikon päästä alkaa oikeasti kesä. On mahdollisuus mennä rannalle ja reissuun, ottaa aurinkoa ja uida, vaan kehtaako sitä tällaisena ryhävalaana?

Vastaus kysymykseen on että kyllä kehtaa ja kaiken kokoisilla ihmisillä on oikeus nauttia kesästä, rannasta ja uimisesta, eikä mitään kesäkuntoa ole edes pakko tavoitella. Jos kuitenkin valmistautuminen biitsikauteen jäi viime tippaan ja haluaa ihan itsensä takia sitä omaa turvotusta ja ahdistavaa ähky-fiilistä vähentää, ehtii sen tehdä oikein hyvin parissa viikossa.

No hätä!

Keinoja turvotuksen poistamiseen

Juo tarpeeksi vettä

Vesi vie kropasta mukanaan natriumia ja nesteitä kehosta ja ehkäisee kuidun tapaan ummetukselta. Pyri juomaan ainakin pari litraa vettä päivässä, mutta älä kuitenkaan juo isoja määriä kerralla.

Vähennä suolan määrää

Minunkin kohdalla suurin turvotuksen syy on suola, (valitettavasti rakastan kaikkea suolaista ja rasvaista) joten pöhötystä on nyt pakko yrittää vähentää karsimalla ruokavaliosta kaikki extrasuolaiset murkinat ja herkut, etenkin sipsit ja sen sellaiset ja pyrkiä valitsemaan vähäsuolaisia juttuja.

Niiden ihanan rasvaisten ja suolaisten ruokien tilalle on keksittävä freesimpiä vaihtoehtoja, ja puhtaampia makuja. Challenge accepted!

Tarkista ateriakoko

Säännölliset elämäntavat ja kiireetön ateriointi auttavat pahimpaan turvotukseen. Ruokailurytmin pitäisi olla säännöllistä ja ruoka-annosten kohtuullisen kokoisia.

Suurikokoiset ja nopeasti syödyt ateriat altistavat turvotukselle, ja tämä on yksi mun ongelma. Olen huono pitämään kiinni ateriarytmistä, ja syön mieluusti vain pari kertaa päivässä suuria määriä kerralla.

Vähennä hiilihapollisia juomia

Nöyyyyyyyy! Nyt tekisi mieli heittäytyä maahan makuulleen, itkemään ja potkimaan, sillä mä rakastan light colaa. Fakta kuitenkin on että myös ne sokerittomat energiajuomat, ja muut kofeiini- hiilihappopitoiset juomat voivat myös aiheuttaa esim. vatsan pömpötystä, ja omalla kohdallani oletan että makeutusaineilla kyllästetyt juomat liian suurissa määrissä häiritsee mun nälän tunteen tunnistamista ja lisäävät makeanhimoa ja yleensäkin tarvetta mässäillä.

Fakta on etten halua näitä lopettaa, mutta lupaan yrittää vähentää ja kohtuullistaa niiden käyttöä ja suosia vettä janojuomana.

Muista liikunta

Liikunta on todella tehokas keino saada nesteet liikkeelle. Säännöllinen liikunta helpottaa turvotusta, ummetusta ja ärtyvän suolen oireyhtymän oireita. Jo puolen tunnin kävely päivittäin voi olla avuksi turvotuksen ehkäisemisessä.

Liikunnan lisäksi muut terveelliset elämäntavat, riittävä lepo ja rentoutuminen kiireen keskellä vaikuttavat turvotuksen vähenemisen lisäksi koko hyvinvointiimme. Ylikilojen pudottaminen vähentää olennaisesti turvotusta, loogisesti.

Turvotusta vähentäviä ruokia joita itse aion hyödyntää

Ananas-mansikkasalaatti

Ananas on varsin tunnettu diureetti, mutta myös mansikoissa on runsaasti kuituja ja C-vitamiinia. Niitä voi lisätä esimerkiksi salaatteihin tai syödä sellaisenaan. Mansikat ja ananas pilkottuina kulhoon, päälle loraus tuoretta sitruunamehua. Tällä yhdistelmällä saa nesteet taatusti liikkeelle.

Vesimeloni

Huuhdo kroppaa luonnon omalla diureetilla, joka pistää nesteet liikkeelle. Vesimelonissa on foolihappoa, beetakaroteenia ja c-vitamiinia. Vesimeloni tekee myös vatsalle hyvää. Vesimeloni on täynnä vettä. Se puhdistaa kehoa ylimääräisistä nesteistä. Kuten mansikat, myös vesimelonin ravinteet voivat vahvistaa vastuskykyä.

Banaani

Banaaneissa on paljon kaliumia, joka auttaa säätelemään kehon natriumin tasoa. Se onkin hyvä, sillä liika natrium aiheuttaa ikävää turvotusta. Jos et innostu banaaneista, niin ei hätää, vaihtoehtoja on runsaasti: avokado, porkkanat, appelsiinit ja pistaasipähkinät sisältävät runsaasti kaliumia.

Tomaatti

Tomaateissa on runsaasti kaliumia, joka auttaa poistamaan ylimäärisiä suoloja ja sitä kautta vähentämään turvotusta.

Kurkku

Kurkku on todella vesipitoinen vihannes, joka toimii myös luonnollisena diureettina. Kurkussa on myös todella vähän kilokaloreita, joten sitä voi rouskutella huoletta.

Jogurtti

Maustamattomat luonnonjogurtit sisältävät probiootteja, jotka tehostavat ruoansulatusta ja auttavat ruokaa imeytymään kunnolla. Itse suosin tällä hetkellä erityisesti turkkilaista ja kreikkalaista jogurttia.

Smoothiet

Oikeilla aineksilla smoothiesta saa tehokkaan avun turvotukseen. Esimerkiksi ananas, banaani ja maustamaton jogurtti on tehokas yhdistelmä turvotusta vastaan, jotkut tykkäävät käyttää myös mantelimaitoa tai soijamaitoa osana smoothieta.

Tuoreen ananaksen entsyymit tehostavat ruoansulatusta ja auttavat pilkkomaan proteiineja, banaanin sisältämä kalium auttaa poistamaan ylimääräisiä nesteitä ja luonnonjogurtin probiootit hellivät vatsaa ja tekevät ruoansulatukselle hyvää.

Kahden viikon kehokuuri

Saadakseni omaa oloani paremmaksi aion suosia mm. edellämainittuja ruokia seuraavan kahden viikon ajan, ja muutenkin ottaa nyt neuvosta vaarin. Laihduttaminen tässä ei todellakaan ole suunnitelmissa eikä minkäänlainen kuuri siihen oikea tapa olekaan, mutta tällaisella ryhtiliikkeellä sitä mahdollista nesteturvotusta saa vähennettyä ja se ei pelkästään ole vain ulkonäköön liittyvä asia.

Kroppa ja mieli voi varmasti paremmin ilman jatkuvaa tunnetta ähkystä tai nesteisyydestä, joten tässä oma sotasuunnitelmani sen hyvän fiiliksen saavuttamiseksi. Katsotaan kuin muijan käy!

Muistakaa kuitenkin (kuten minäkin) että se kesäkunto on mitä on, ja rantakunnossa ne hylkeetkin on. Millään pikalaihdutuskuurilla tai muulla ei ihmeitä aikaan saa eikä se ole järkevääkään, joten veren maku suussa on turha aloittaa mitään hurjaa diettiä biitsikelejä varten.

Nesteturvotuksen vähentäminen ja muuten hyvän olon tavoittelu sen sijaan on oikein järkevää, ja siihen tällä pyrin itsekin! Zalandolta* katselinkin jo erilaisia uikkareita ja bikineitä (!!!) kesän reissuja varten, ja vaikka mulla on niitäkin kai enemmän kuin tarpeeksi niin ei kai uikkareita voi olla koskaan liikaa?

Tässä parit mun suosikit australialaisen Seafolly -merkin uikkareista!

Ylärivi: 1 / 2 / 3 / 4

Keskirivi 1 / 2 / 3 / 4

Alarivi 1 / 2 / 3 / 4

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Eve / Queen Of Everything

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta