Lihavan ruokapäiväkirja (vko 4)

Ruokapäiväkirja viikko 4

Maanantai

Aamupala
Reissumies, kevyt aamupalajuustoa + 1/2 kurkku ja salaattia

Lounas
Jauhelihakiusaus, punajuurisalaattia ja 1/2 kurkku viipaleina

Välipala
Ehrmann proteiinipudding

Päivällinen
Kalkkunanakkeja, fetaa ja paprikaa

Iltapala
Saaremaa rahkapatukka

Tiistai

Aamupala
Ehrmann proteiinipudding

Lounas
Reissumies kokonainen + purkki tonnikalaa, pizzamaustetta ja juustoa ja ketsuppia

Iltapala
Ehrmann proteiinipudding

Ahdistuneisuutta ja nukkumista.

Keskiviikko

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g + sokeriton mehukeitto persikka-vadelma

Välipala
Saaremaa rahkapatukka + turkinpippuri sweet&sour 1/2 pss

Iltapala
Reissumies kokonainen + kevyt aamupalajuustoa + korppukinkkua + 1/2 kurkkua

Lähes koko vuorokausi unessa lukuunottamatta tunnin hierontaa. Valveillaoloaikaan suhteutettuna ei paljoa enempää olisi voinut syödäkään.

Torstai

Aamupala
Ehrmann suklaapudding 

Lounas
Burger King kanahampurilainen, ranskalaiset ja chilicheesetops 6 kpl + juustomajoneesi

Iltapala
Big cat suklaapatukka + 100g perunalastuja

Täysi katastrofipäivä joka oli henkisesti todella raskas ja ahdistuneisuus vaivasi pahasti. Perinteistä lohturuokaa.

Perjantai

Aamupala
Turkkilainen jugurtti 200g + 100g marjoja

Välipala
Reissumies kalkkunasiivuilla ja 1/2 kurkku

Päivällinen
Kinkku-katkarapu-aurajuustotäytteellä kaksi uuniperunaa + raastesalaatti

Iltapala
Paahtopaistipatonki + teetä

Lauantai

Aamupala
Ehrmann proteiinipudding

Lounas
Nakkeja ja pinaattilettuja

Välipala
Ehrmann proteiinipudding

Päivällinen
Pieni pakastepizza hawaii

Herkkuja
Irtokarkkeja 200g + Ranch sipsipussi 1/2

Sunnuntai

Paastoa koko päivä, ei ruokahalua.

Että näin. Tälle näytti viime viikko. Pari kunnon rimanalitusta ja lohturuokailua. Pahoja ahmintakohtauksia ei kuitenkaan, mutta säännöllisyyttä tai mallipäiviä saan aikaan vain sen muutaman jos sitäkään. Todella haastava viikko kokonaisuudessaan ja henkkoht elämässä on menossa paljon sellaista joka normaalisti aiheuttaisi jatkuvaa ahmintaa, joten nyt täytyy olla supertarkkana.

Vaikeuksista voittoon. Jatkan samaan malliin ruokapäikyn pitämistä, iloineen ja suruineen. Muutoksen avuksi olen nyt alkanut tilaamaan ruokaa suoraan kotiin, ja aion käydä ruokakaupassa itse vain kerran viikkoon tai hakemassa jotain pakollista. Näin aion minimoida mielitekojen valtaa ja impulsiivisuutta.

Kyllä näitä pelottaa aina julkaista kun ei koskaan tiedä millainen haukkuryöppy ja ilkeily on vastassa, mutta toisaalta, aivan sama. Tämä nyt on kuitenkin sitä rehellistä ruokapäikkyä ja on mennyt miten on mennyt. Osaan ihan hyvin analysoida näitä tilanteita ja tiedän miksi milloinkin olen mennyt metsään, joten enää puuttuu se teoriasta käytäntöön siirtyminen ja se että pystyisin näitä sudenkuoppia välttelemään paremmin jo ennakkoon tai silloin kun tilanne on päällä, enkä vasta viikko jälkeenpäin…

Uskon kuitenkin että olen oikealla tiellä. Kiva kun jaksoit lukea/kauhistella :)

Muutama huomautus lukijoille

Tämä on ahmintahäiriötä sairastavan ihmisen yritys muuttaa elämäntapojaan, ja panostaa etenkin ateriarytmiin ja sen ylläpitoon. Tämän ei ole tarkoitus laihduttaa, tässä ei ole tarkoitus olla miinuskaloreilla tai mitenkään ”päästä kuntoon” paitsi päästä _päästä kuntoon_ eli henkinen hyvinvointi, samalla kun sitä fyysisesti hyvinvointia parannetaan. Älkää siis ihmetelkö miksi syön herkkuja, tai miksi ruokavalioni ei ole puhdas ja moitteeton: sen ei ole tarkoituskaan olla.

Tämän ruokapäiväkirjan tarkoitus on motivoida minua hoitamaan omaa ahmintahäiriötäni, tekemään parempia valintoja ja pitämään ahminnat/paastoamiset kurissa. Tämän tarkoitus on opettaa minua elämään niin kuin ihan tavallinen ihminen. Ei fitnesskisaaja tai laihduttaja, vaan ihan vaan tavallinen normaali ihminen.

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Eve / Queen Of Everything

13 vastausta artikkeliin “Lihavan ruokapäiväkirja (vko 4)”

  1. Päiviksestä tuli mieleen, että saisitko aamulla syötyä enemmän vai onko aamusyöminen hankalaa? Leivän lisäksi vaikka jogurttia, mikä menisi helposti alas! Uskallathan syödä tarpeeksi keskipäivään mennessä? Enkä järkyttynyt herkkujen määristä, lähinnä kiinnitin huomiota oikeiden ruokien niukkuuteen? Uskalla syödä niin hyvin menee :)

    • Työpäivinä en saa syötyä, en jaksa herätä niin ajoissa ja pitää ottaa aamupala mukaan. Yritän kyllä alkaa painottamaan syömisiä enempi alkupäivään, tarvii alkaa raahaamaan kunnolla syötävää niin ei kaadu sinne illalle :)

  2. Moikka!
    Mun mielestä noi päivät kun on mennyt epäterveellisempää safkaa ei näytä ollenkaan niin pahoilta, mitä vois olla. Itsekkin ahmintahäiriöön taipuvaisena olen aina tyytyväinen jos sipsien syöminen pysyy puolikkaassa pussissa tai sadassa grammassa, koska voisi mennä myös koko pussi, kasa voileipiä, makaroonia, puuroa ja suklaata.Mahtavaa, että tunnistat missä sulla on kehitettävää ja osaat olla tarkkana sillon kun on vaikeeta. Tsemppiä :)

  3. Ei tuo nyt niin katastrofilta näytä, varsinkin kun tunnistat syy- ja seuraussuhteet mikä on tärkeintä. Ruoan tilaaminen kotiin on myös hyvä idea.
    Paastopäivä on vähän huono. Maistuisiko silloin edes joku valmis kasvissosekeitto ja pala leipää (tai mikä sinulle nyt on helppoa syödä, itse varmaan söisin maukasta tomaattikeittoa ja patonkia ko. tilanteessa :)) niin tulisi edes jotain syötyä, vaikka ei ruokahalua olekaan.

    Ei tarvitse tarkemmin avata, mutta onko lääkkeet siis jotakin ns. mielialalääkkeitä, jotka auttavat ahdistukseen yms. ja siksi ahminta pysyy paremmin kurissa.

    • Oon kertonut monissa postauksissa lääkkeen, ei ole siis salaisuus :) Kyseessä Optipar 20mg, syön sitä 40mg päivässä. Se on bulimian ja ahmintahäiriön hoitoon, hillitsee impulsiivista käytöstä eli sitä ahmimisen himoa. On myös ahdistuneisuutta ja esim. pakko-oireita lieventävä, mikäli on sellaisia oireita.

  4. Ei toi mun mielestä mitenkään erityisen pahalta näytä :) Jos nyt saisit vaikka tuon rytmin edes pidettyä jonkun aikaa..sitten kun se sujuu pidemmän aikaa niin korjata sitten taas joku pikkujuttu. Mielestäni sun ostokset näyttää hyvältä :)

    Muakin kiinnostaa minkälainen se lääkeapu tuohon ongelmaan on, miten se hillitsee ahmimista?

    • Oon kertonut monissa postauksissa lääkkeen, ei ole siis salaisuus :) Kyseessä Optipar 20mg, syön sitä 40mg päivässä. Se on bulimian ja ahmintahäiriön hoitoon, hillitsee impulsiivista käytöstä eli sitä ahmimisen himoa. On myös ahdistuneisuutta ja esim. pakko-oireita lieventävä, mikäli on sellaisia oireita.

  5. Itsekin tiedän, mistä puhutaan, kun puhutaan ahmimishäiriöstä, valitettavasti. Mutta (tai siis iso mutta) on ollut se, ettei kukaan ole ottanut minua vakavasti, koska olen normaalipainoinen. Olen juossut työterveyslääkärillä, yksityisellä lääkärillä, ravitsemusterapeuteilla ja psykologilla ja kaikki vähätelleet asiaa, lauseella, mutta ethän sinä ole edes lihava ja että kaikki ahmii välillä. Tuskastuttavaa.

    Minusta näyttää aika lailla hyvältä. Pidätkö muuten hedelmistä tai marjoista? Jos kyllä, niin niitä voisin suositella lisää, reilusti.

  6. Tsemppiä ihan hirmu paljon! Olen itsekin ahmintaan taipuvainen ja voin luvata, että hyvään suuntaan oot menossa jo kun mallipäiviä on parikin. Ammenna niistä itseluottamusta ja kokemus siitä, että sä itse olet syömisesi pomo. Sussa on voimaa!

  7. Vaikuttaa näppärältä toi kauppakassisysteemi. Katselin et noista hedelmistä saisit hyvän hedelmäsalaatin, jota voi tehdä kerralla enemmän ja säilöä jääkaapissa ainakin pari päivää. Pilkkomisvaivan jälkeen nopea kauhoa jogurtin sekaan tai ihan sellasenaankin tietysti. Hedelmärahka (et tainnut tykätä rahkasta, mut tähän tulee rahkaa ja kermavaahtoa) vois olla vaihtelua noille puddingeille. Tai ehtisitkö syödä hedelmiä töissä välipalana? Pussillinen kerran viikossa varastoon, ni on nopea sieltä syödä tai lahjoa lopuilla työkavereita? Säälin aina kovasti roskiin joutuvia hedelmiä, sori. :P

    Uunissa paahdetut kasvikset/juurekset on myös huippuhyviä. Kasvikset pilkotaan uunipellille, päälle öljyä, suolaa, jotain yrttiä (esim. timjamia) ja uuniin ehkä 180-200 astetta 15-30 min. Esim. parsakaali on tosi hyvä, vähän vielä sitruunamehua päälle, kun tulevat uunista. Perunasta tulee tietty ranskalaisia. Näitä voi tehdä jääkaappiin purkin tai pari valmiiksi ja sit vaan joku proteiini lisäksi lautaselle (kalapihvejä ja -pullia saa valmiina, vois toimia nakkien tilalla vaihteluna?). Vaatii toki jonkun energiatehokkaan sunnuntain, mut sit on valmis kasvislisuke viikon alkupäiville. Yks supernopea oma suosikki on kikherneet, joita voi ostaa valmiiksi keitettynä. Avaa vaan paketin ja kaataa lautaselle. Esim. tortilloihin kikherneitä, salaattia, kurkkua, tomaattia, salaatinkastiketta ja kermaviiliä, ni on nopea kylmä lounas/illallinen valmis. Voi niitä kikherneitä lämmittääkin, mut en itse koskaan jaksa. :D

  8. Kiitos tästä blogista. Itsekin ahmintahäiriöstä kärsineenä arvostan, että uskallat kertoa avoimesti aiheesta ja kiinnostavaa tietää, että apua löytyy lääkityksenkin muodossa. Omat ahmimiskierteeni alkoivat psyykkisesti vaikeista ajoista yhdistettynä laihduttamiseen. Pahimpina aikoina elämä oli pelkkää paastopäivien ja ahmimispäivien vuorottelua. Lopulta parannuin, johon vaikutti isona osana se, että lopetin kokonaan laihduttamisen ja paastoamisen, Kun keho sai tarpeeksi ruokaa, hellittivät pakkomielteiset ajatukset ruuasta vähitellen.

    Olen nykyisin normaalipainoinen ja omiin ruokailuihini verrattuna ruokapäiväkirjasi kalorimäärä kuulostaa pieneltä. Älä turhaan ota paineita pienestä herkuttelusta, koska ruokavaliota voi hienosäätää optimaalisemmaksi sitten terveenä. Vinkkini on, että iloitse jokaisesta päivästä, jolloin ruoka- ja herkkumäärät pysyivät kohtuudessa ja tee kaikkesi välttääksesi noita paastopäiviä, koska ne laukaisevat helposti ahmimiskierteen uudelleen.

    Tsemppiä ja hyvää jatkoa!

  9. Kiitos kivoista kirjoituksista. Tykkään lukea sun ruokapäiväkirjaa, se laittaa ajatuksia vähän perspektiiviin. Olen laihdutellut koko aikuisikäni ja alan olla siihen melko väsynyt. Menen helposti äärimmäisyydestä toiseen ja unohdan, että askel kerrallaan riittää. Blogisi muistuttaa mua siitä, että saan kaikessa rauhassa treenata ateriarytmiä, eikä kaikkea tarvitse edes yrittää laittaa kerralla kuntoon. Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 26
Tykkää jutusta