Lihavan ruokapäiväkirja (vko 3)

Nyt pelottaa…

Että tuleeko lukijoilta tunti turpaan ja tauotta. Kääk. Mä oon nimittäin mokannut viime viikolla, ja ihan itse olen syypää. Mä nimittäin jotenkin unohdin pitää ottaa kuvia mun ruoista ja pitää ruokapäiväkirjaa loppuviikosta, mutta ei pelkoa, ei ole mitään ahmintakohtausta! Tiukalla puristamisella sain kuin sainkin tämän koottua, vahingosta viisastuneena olen taas tarkempana.

Itseasiassa ne mokat mitä minulla on ovat enemmänkin sitä syömättä jättämistä ja paastoamista, ja siitä sitten usein se paasto kostautuu jollain typerällä valinnalla. Vaikkakin kalorit (joita ei ole tarkoitus laskea) jäävät ihan hyvälle tasolle, ei ruoan koostumus ja ateriarytmi ole silloin kohdallaan. Ei voi kehua.

Muutama huomautus lukijoille

Ajattelin että tähän väliin olisi myös hyvä muistuttaa etenkin satunnaisia lukijoita siitä mistä tässä ”Lihavan ruokapäiväkirjassa” on oikein kyse. Tämä on siis ahmintahäiriötä sairastavan ihmisen yritys muuttaa elämäntapojaan, ja panostaa etenkin ateriarytmiin ja sen ylläpitoon. Tämän ei ole tarkoitus laihduttaa, tässä ei ole tarkoitus olla miinuskaloreilla tai mitenkään ”päästä kuntoon” paitsi päästä _päästä kuntoon_ eli henkinen hyvinvointi, samalla kun sitä fyysisesti hyvinvointia parannetaan. Älkää siis ihmetelkö miksi syön herkkuja, tai miksi ruokavalioni ei ole puhdas ja moitteeton: sen ei ole tarkoituskaan olla.

Tämän ruokapäiväkirjan tarkoitus on motivoida minua hoitamaan omaa ahmintahäiriötäni, tekemään parempia valintoja ja pitämään ahminnat/paastoamiset kurissa. Tämän tarkoitus on opettaa minua elämään niin kuin ihan tavallinen ihminen. Ei fitnesskisaaja tai laihduttaja, vaan ihan vaan tavallinen normaali ihminen.

Ruokapäiväkirka viikko 3

Maanantai

Aamupala
Reissumies kasalla kinkkua + puolikas kurkku ja salaattia, keitetty kananmuna

Lounas
Seitifilee, keitettyjä perunoita, pastasalaattia, kurkkua ja punajuurta

Välipala
Ehrmann proteiinipudding ja banaani

Päivällinen
Kalkkunanakkeja ja pastaa + puolikas kurkku

Iltapala
Turkkilaista jugurttia 200g + metsämarjoja 100g

Tiistai

Aamupala
Sipulisämpylä, kalkkunaleikettä, paprikaa ja salaattia, keitetty kananmuna ja suolaa

Lounas
Lohikeitto ja reissumies kalkkunaleikkeellä, puolikas kurkku

Iltapala
Lasillinen punaviiniä ja 3/4 valkohomejuustosta + 10kpl erilaisia suolakeksejä, 1rkl viikunahilloa, 1rkl marjahilloa, pari dl viinirypäleitä

Tässä hyvä esimerkki päivästä jossa lounaan jälkeen tapahtui jotain. Se jotain on tiedossani mutta se on valitettavasti asia jota en voi blogin puolelle avata. Kyseessä kuitenkin henkilökohtaisen elämän haasteet ja vastoinkäymiset jotka järkyttivät minua suuresti, ja sen jälkeen seurasi ruokahalun menetys, syömättömyys ja paasto, jotka katkesivat vasta viinin ja juuston närppimiseen.

Tällaiset tilanteet vaativat minulta suurta mielenlujuutta olla sortumatta ahmimiskohtaukseen, ja ilman lääkitystä ja kovaa tahdonvoimaa sekä Minnan seuraa olisin varmasti mennyt kauppaan ostamaan 20 eurolla herkkuja ja vetänyt kaikki kerralla naamariin. Ahdistuneisuuden käsittelyä helpottaa ahmiminen.

Keskiviikko

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g + banaani

Lounas
Kinkkupasta ananaksella ja 1/2 kurkku

Päivällinen
Kinkkupasta ananaksella ja 1/2 kurkku

Iltapala
Reissumies x 2 (siis 4 palaa), paljon salaattia, siivut juustoa, reilusti kinkkuleikettä, paprikaa

Torstai

Aamupala
Ehrmann suklaapudding 

Lounas
Picnic kana-ceasar salaatti + pala moniviljapatonkia

Päivällinen
Tomaattipasta + 1/2 kurkkua ja reissumies runsaalla kinkkuleikkeellä ja paprikalla

Iltapala
Ehrmann vaniljapudding + kiiwi + iso mukillinen teetä makeutusaineella

Perjantai

Aamupala
Turkkilainen jugurtti 200g + 125g pensasmustikoita

Välipala
Reissumies cheddarjuustolla ja kalkkunalla + 1/2 kurkku

Päivällinen
Pasta carbonara + fetaa 1/2 prk + kurkkua

Iltapala
Ehrmann proteiinipudding suklaa + kuppi teetä

Lauantai

Aamupala
Turkkilaista jugurttia 200g ja 125g pensasmustikoita

Lounas
Vanhempieni tarjoamana iso kanan rintafilee kanapekonisiivulla, Jätkäsaaren risottoa ja salaattia
Jälkiruoaksi laskiaispulla ja 4 x 4 cm minibrownie

Välipala
Ehrmann vaniljapudding + päärynä

Herkkuja
1/2 pss juustosnackseja, irtokarkkeja oman valinnan mukaan 200g

Sunnuntai

30cm kanafajita subi, salaatilla, kurkulla, punasipulilla ja extrakanalla. Ei kastiketta.

Subi meni kahdessa osassa. Muutoin koko päivä paastoa.

Tässä toinen hyvä esimerkki liittyen lauantaihin: Syömiset liian vähillä, oikeaa ruokaa olisi pitänyt syödä huomattavasti enemmän. Päivällisen skippaaminen herkkuja odotellessa ei ollut hyvä idea. Sunnuntaina ei

tullut näläntunnetta, ja päivä meni vituroilleen. Herkuttelua on hieman muutettu jatkoa varten, katsotaan mitä tapahtuu seuraavalla jaksolla ja auttaako omat järkeilyni ongelmaan.

Päätelmiä ja toimintasuunnitelma

Liian vähän oikeaa ruokaa, kalorit on itseasiassa aika alhaalla. Reippaasti enemmän normaalin ruoan syömistä ja houkutuksille tehty pientä viilausta: Tilattu ruokaa etukäteen kassikaupalla Kauppahalli24 -palvelusta ;) Tästä lisää ensi kerralla!

 

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Eve / Queen Of Everything

14 vastausta artikkeliin “Lihavan ruokapäiväkirja (vko 3)”

  1. Oi, tämä blogi on ihana!

    Itsekin vatsaa tyhjentämätöntä bulimiaa sairastaneena ahmimiskohtaukset (ja paastot) ovat valitettavan tuttuja. Onnistuin lopulta pääsemään ahmimiskohtauksista eroon, juurikin sillä että salin itselleni hyvällä omallatunnolla kaiken, kaloreita katsomatta, monipuoliseen syömiseen pyrkien.

    Mukava huomata kuinka jo parissa viikossa ruokasi on monipuolistunut. Käytkö tai oletko käynyt esim. ravintoterapeutin tai personal trainerin puheilla?

    Toivon superisti tsemppiä sinulle matkassasi!

    • Kiitos tsempeistä ja kiva että viihdyt blogin parissa :) Olen käynyt ravintoterapeutilla (josta onkin kamala kokemus täällä blogissa), mutta en ylipäätään koe tarvitsevani ravinto/ravitsemusterapeutin apua. Tiedän kyllä mitä pitäisi syödä ja kuinka usein, eri asia on pystyä toteuttamaan nämä asiat, kuten varmasti entisenä shh tiedät :)

      Pt mulla on ollut paristi, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Ainoa mitä itse kaipaan on erittäin osaavaa asiantuntijaa joka on erikoistunut ahmintahäiriöönja/tai psykiatrista apua liittyen ahdistuneisuuteen ja syömishäiriöön, ja luojan kiitos olenkin sellaista saamassa lähiaikoina :)

  2. Kommentoin nyt ensimmäistä kertaa, luin viikon 1-2ruokapväkirjat ja kommentit kyllä(aikamoisia toivottavasti kestit…) Hyvin normaalilta näyttää mun mielestä viikko 3. Ei ollenkaan paha. Varsinkin maanantai on melkein ideaalinen. Syöt aika säännöllisesti ja nimenomaan normaalia kotiruokaa. Kuten normaalit ihmiset johon pyrit. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä ja hyvin oivalsit viikon ”mokat” Herkkuja saa syödä ja onhan sulla esim. tuo ehrmannin joka ei ole pahimmasta päästä. Kannustan eteenpäin, oma sh- taustalla tiedän kuinka vaikeaa muutosten tekeminen on ja takapakkeja tulee.

    • Kiitti kommentista :) Joo kyllä tää jotenkin alkaa normalisoitumaan kun vaan yritän keskittyä, mutta samantien jos keskittymiseni herpaantuu niin olen syömättä, alkaa paastoaminen ja… Kovasti on vaan yritettävä päästä eroon näistä huonoista tavoista :)

  3. Tuohan on loistavaa, jos ei mene itse kauppaan, ei voi ostaa mitään ylimääräistäkään :D

  4. Olen samaistunut kovasti näihin juttuihisi, löysin blogin vasta hiljattain. Ruokarytmin etsiminen ja ruokapäiväkirjan kirjoittaminen ovat tuttua (ja ajankohtaista) puuhaa, ahmiminen valitettavasti myös. Tsemppiä sinulle, ei tuo todellaan näytä ollenkaan pahalta!

    • Kiva jos löydät täältä sulle sopivaa juttua johon voit samaistua. Hurjiakin tarinoita mulla on ollut joita olen tänne blogiin availlut, mutta nyt lääkityksen ja syömishäiriöklinikan hoidon avulla asiat ovat alkaneet helpottumaan. Parempaan päin, toivottavasti myös sulla ja saat täältä vertaistukea :)

  5. Heippa!

    Törmäsin blogiisi sattumalta ja luin muutamia postauksia. Olipa mielenkiintoista kuulla elämästäsi ja lukea ruokapäiväkirjoja. Itse en ole syömishäiriöinen, mutta syönyt kyllä aiemmin väärin ja vuosi sitten korjannut ruokavaliotani aika reilusti. Mulla auttoi oikean ruokailun hahmottamiseen ruokarytmi 2-4 tunnin välein, proteiinin lisääminen, kasvisten lisääminen ja ruuan tekeminen oikeesti itse reseptejä käyttäen. Laihduin myös tällä aika paljon, vaikka tavoitteeni olikin ensisijaisesti fyysisten vaivojen hoitaminen eikä laihdutus. No, fyysisiä vaivoja tutkitaan nyt lääkärin kanssa, että ihan kaikkeen se ruokavaliomuutoskaan ei auttanut…
    Ateriarytmin pitäminen ei todellakaan ole helppoa, jos päivän aikana pitää poistua kotoa eikä ole tarkkaan etukäteen miettinyt eväitään tai ruokapaikkaa. Iso hatunnosto kyllä siitä.

    Toikin on tuttu ongelma, että vähentää herkuttelut muusta ruokailusta. Herkut siis vaan rohkeasti sen tavallisen ruuan päälle, silloin kropan ei pitäisi vaatia herkkuja pelkästään tyhjään vatsaan ja olon pitäisi pysyä parempana koko päivän ajan. Jos tykkäät leipoa, niin ehkä jonkun herkkupäivän herkut voisi tehdä myös itse? Oletko muuten testannut niitä uusia ruokakassipalveluja, joissa kassin mukana tulee myös ruokaohjeet? Voisi olla hyvää vaihtelua ainakin jollekin viikolle, jos toi ruokakassijuttu muutoin tuntuu omalta. Reseptipuolelta itse tykkäsin kirjasta Jamie Oliver Arjen superruokaa (tästä on myös tv-ohjelma, sitä katsoin ensin). Siinä kaikissa resepteissä on huomioitu, että kasviksia, eri ravinteita yms. saisi monipuolisesti. Reseptit ovat toki aika kevyitä, mutta mikään laihdutusreseptikirja tuo ei itsessään ole vaan pyritään vaan syömään hyvin arkenakin. Esimerkiksi aamupaloihin siellä on paljon eri vaihtoehtoja.

    Nää nyt oli vaan tällasia ajatuksia, mitä ruokapäiväkirjastasi heräsi, varmaan oot sanoja höpinöitä kuullut monesti ennenkin. Tsemppiä jatkoon, onneksi kevät etenee ja valo lisääntyy taas!

    • Kiitti hyvästä kommentista :) Mä itseasiassa tilasin ruokakassin joku aika sitten, ja tosi noloa… mutta mä en tehnyt niitä ruokia. En jaksanut/viitsinyt, vinttasin sitten vaan tuotteita roskiin. Mulla on tosi paljon tuollaista etten jaksa nähdä vaivaa enkä erityisemmin halua käyttää aikaa ruoanlaittoon, mieluiten syön valmista, jonkun toisen valmistamaa tai sellaista johon mun ei tarvitse tuhlata aikaa.

      Nyt olen yrittänyt vähän tuota korjata sillä että tekisin itse sitten kerralla enemmän tms, mutta on se vaan vaikeaa… Huh huh. Oispa rikas niin hankkisin oman kokin :D

  6. Minun mielestäni ruokaviikkosi meni tosi hyvin. Söit paljon normaalia ruokaa eikä ollut suurempia ahmimiskohtauksia. Ihanaa kun uskallat julkaista ruokapäiväkirjasi. Minullakin on syömiset ihan sekaisin ja tuntuu että muut syö huipputerveellisesti ja vain superfoodeja. Kiitos.

    • Kaikki on kovin suhteellista :D Superfoodeja syövään hifistelijään verrattuna on mun ruokavalio kaukana optimaalisesta, mutta mielestäni se kuitenkin alkaa lähennellä edes sitä tavallisen tallaajan ruokapäiväkirjaa joka on mulle jo saavutus yksistään :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 22
Tykkää jutusta