Lihavan liikuntalupaus (vko 3)

*Sisältää mainoslinkkejä

*Sis. kaupallisia linkkejä

Liikuntalupaus uudelleen arvioitavana

Vaikeita aikoja ja vastenmielisyyttä liikuntaa kohtaan tuli koettua toissa viikolla. Kirjoittelinkin edellisessä postauksessani Lihavan liikuntalupaus (vko 2) siitä, etten tällä hetkellä miellä kuntosaliharjoittelua omakseni, ja asettamani 3 x lenkkeily ja 2 x kuntosali tuntuivat liian haasteellisilta.

Sain todella hyviä kommentteja kyseiseen postaukseen, mutta taas perinteisesti mielipiteitä oli monenlaisia. Osan mielestä pitää purra hammasta ja kärsien vaan tehdä sen minkä lupasikin, osan mielestä liikuntalupausta voi sovittaa uudelleen, ja osa tarjosi vaihtoehtoisia liikuntamuotoja.

Liikuntaa vihaavan mietteitä

Mulle ihme ja kumma kyllä, on lenkkeily ollut tällä hetkellä kaikkein helpoin ja mieluisin liikuntamuoto. En ole koskaan pitänyt lenkkeilystä ja se on ollut aikamoista hampaiden kiristelyä, mutta hankittuani ensin yhden ja sitten toisen koiran, on ulkoilusta ja kävelystä tullut minulle päivittäinen pakko.

Koirien kanssa saan lenkkeilylleni tarkoituksen. Mulla on keille jutella, mulla on keitä seurata ja keitä katsella. He myös sopivasti tauottavat lenkkeilyä ja saavat siihen monenlaisia muita juttuja mukaan, mitä yksin tallustaminen ei tee.

Kuntosalitreeni on aina ollut ainoa liikunta mistä mä olen pitänyt, mutta tällä hetkellä se ei jostain syystä houkuttele. Voi olla että ruokavaliomuutos ja ateriarytmin opettelu sekä nämä normaalien koiranulkoilutusten lisäksi lisäämäni kolme viikottaista lenkkiä ja niistä suoriutuminen ovat vaan minulle kerralla hanskattavaksi aika paljon, ja joudun todella puristamaan saadakseni kaikki suoritettua.

Tehdäkö väkisin jotain mikä ei kiinnosta, vai keksiäkö jotain mistä voi saada onnistumisen tunnetta?

Joskus vuodenvaihteessa tehdessäni liikuntalupausta ostin itselleni uudet housut Elloksen treenihousuvalikoimasta* ja testasin niitä eilen ensimmäistä kertaa. Ajattelin että ne olisivat hyvät salille, sitten kun sinne menen. Päätin tehdä lenkkeilyä treenihousut jalassa jotta saan niihin tuntuman ja tiedän että niissä on hyvä liikkua, ja ne ilokseni läpäisivät vaatimukseni: vyötärökiristysnauhan avulla eivät ala valumaan jaloista, mikä etenkin lenkkeillessä on ihan kamalaa.

Toteutuneet liikunnat viikko 3

Tiistai lenkkeily 45min
Perjantai lenkkeily 45min
Lauantai lenkkeily 45min

Koska kuitenkaan en ainakaan toistaiseksi koe intoa lähteä salille heilumaan, mietin että voisin kuitenkin salitreenin skippaamisen vastikkeeksi lisätä lenkkeilykertoja kolmesta neljään, ne kun näyttävät sujuvan. Näin ollen siis liikuntalupaukseni ensi viikolla on 4 x lenkkeily!

Elloksella on muuten mahtavat välipäivä-alet käynnissä, ja siellä saa esim. Elloksen omista alennetuista tuotteista vielä 50% lisäalea, ja 30% lisäalea alehintaisista tuotemerkeistä. Alennukset on voimassa 07.02.2017 asti joten kannattaa kiirehtiä!

Shoppailemaan pääset täältä*!

Nostetaan siis hieman panoksia liikuntalupaukseen takaisin ettei olisi pelkkää mukavuudenhaluisuutta :)

Queen Of Everything Instagramissa / Bloglovinissa / Facebookissa
Snapchatissa käyttäjätunnus queenofeve1808

Eve / Queen Of Everything

5 vastausta artikkeliin “Lihavan liikuntalupaus (vko 3)”

  1. Ite sairastan bulimiaa ja masennusta. Vaikka painon takia ei tarvitse urheilla (alipaino) mut mielenterveyden takia pitäs liikkua. Annat kyl sellaista inspiraatiota et ei oo tottakaan. <3

    • Kiva jos musta on jotain hyötyä :) Tosiaan tuo liikunta ei itselläkään ole varsinaisesti mikään painonpudotukseen liittyvä juttu (vaikka toki silläkin on merkitystä), vaan enemmänkin juuri terveydellisistä syistä. Fyysinen kunto ja henkinen hyvinvointi vaatii jonkin verran liikkumista ihan kaikilla ihmisillä, joten yritän pitää siitä kiinni ja saada sen ujutetuksi ihan tavalliseksi osaksi arkea.

  2. Tuo kuulostaa järkevältä :)

    Mulla on itselläni diagnosoitu myös ahmintahäiriö ja käyn Kelan tukemassa kuntoutuspsykoterapiassa syömishäiriöihin erikoistuneen terapeutin luona. Toinen vuosi alkoi juuri ja vasta nyt ollaan päästy puhumaan itse ruuasta jä syömisestä. Mä en saa missään nimessä laihduttaa, päinvastoin mun pitää syödä enemmän ja säännöllisesti. Terapeuttini on sitä mieltä, että olen dieetannut jo useamman vuoden ja se on saanut paitsi elimistöni sekaisin, niin saanut aikaan myös järjettömiä ahmimiskohtauksia.

    Tämä nyt ei varsinaisesti liity postauksen aiheeseen, mutta jäi siitä ruokavaliopostauksesta mieleen kuinka sanoit, että miten erilaisia ahmintahäiriöiset ovat. Se on täysin totta. Itse en ikinä esimerkiksi pystyisi samanlaisiin ”paastopäiviin”, mitä sulla oli ensimmäisen viikon postauksessa. Ongelmanani on pikemminkin se, että syön milloin vain ja millaisessa elämäntilanteessa tahansa, lähes mitä tahansa. Yhtenä päivänä yksi ajatus havahdutti minut ja se oli se, että syön itseni hengiltä. Se sai minut, aikuisen naisen hakemaan apua.

    Kyllä me Eveliina tää klaarataan, eiks niin :)

    • Tuo terapia on kyllä tosi tärkeetä, harva vaan sitä saa/osaa hakea. Itsekin olen taistellut ihan hirveästi hoidon eteen, ja koen sen todella tärkeäksi. Kyllä me tää klaarataan <3

  3. Minusta on todella hyvä ettet yritäkään liikaa, muuten se liikunta tyssää heti alkuunsa. Pienillä asioilla saa jo paljon hyötyä, ja kun alat tottua siihen niin kenties pian huomaatkin jo kaipaavasi päivän lenkkihetkiä. Itselleni ainakin ulkoilu on niin tärkeä osa hyvinvointia, että alan hyppiä seinille jos menee parikin päivää ilman edes jonkinlaista ulkoilua!
    Liikunnassa on myös mahdollista tehdä vain kevyttä ja kivaa, ei pidä ajatella että ainoastaan treeni missä hiki lentää ja sykkeet pomppaavat kattoon on hyödyllistä. Varsinkin sinulle, jolla on omat haasteensa syömishäiriön kanssa, en suosittelisikaan lisästressiä sen vuoksi. Oletko kokeillut/kuullut yin joogasta? Mielettömän ihana ja lempeä laji, jossa lähinnä köllötellään lattialla ja rentoudutaan kevyitä, pitkiä venytyksiä tekemällä. Se on pelkästään ihanaa, ei vaadi minkäänlaista jaksamista tai yrittämistä. Ja tunnin jälkeen olo on kuin hieronnasta lähtiessä. On varmasti paljon muitankin vastaavia lajeja, joita kannattaa kokeilla. Saisit mahdollisuuden helliä kehoasi ja mieltäsi, rentoutua ja tehdä itsellesi hyvää. Liikunta ja ravinto kulkevat siinä mielessä käsi kädessä, että kun tunnet esim liikunnan jälkeisen hyvän olon vaikutukset kehossasi, haluat ennen pitkää myös ylläpitää sitä hyvää tunnetta ja ravita kehoasi laadukkaalla ruualla.
    Pienin askelin ja liikaa vaatimatta, sillä tavalla uudet tavat saa muutettua pysyviksi elämäntavoiksi. Hyvää alkavaa viikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta