Syömisen hallinnan jatkohoitoryhmä

Nyt on ryhmä startannut ja hoito lähtenyt käyntiin. Ensimmäiset kotitehtävät palautettu ja uudet saatu. Homma alkaa etenemään. Monia varmaan kiinnostaa millaista on olla syömishäiriöön liittyvässä ryhmäterapiassa ja miten ahmimishäiriöstä yritetään parantaa, joten ajattelin hieman kertoa näitä perusjuttuja.

Ryhmän tavoitteena on auttaa mua saamaan syöminen paremmin hallintaan ja auttaa mua tarkastelemaan tarkemmin ongelmasyömiseen liittyviä ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä. Tämä kyseinen 15 viikon ryhmä on jatkoa aiemmin keväällä käymälleni 6 viikon syömisen hallintaryhmälle.

Kyseinen ryhmä koostuu 15 tapaamiskerrasta joista kaksi on nyt takana. Joka kerta me kuusi pienryhmäläistä, yksi mies ja viisi naista sekä kolme hoitohenkilökuntaan kuuluvaa ammattilaista kokoonnumme tapaamiseen. Jokaisessa viikottaisessa tapaamisessa käsitellään tiettyä aihetta, esim. ongelmasyömiseen liittyviä ajatuksia, keskustellaan aiheesta ja tehdään siihen liittyviä erilaisia harjoituksia. Pääasiassa ryhmä on keskustelupainotteinen ja jokaisen teemakerran jälkeen saa luettavaa sekä kotitehtäviä joita sitten käsitellään yhdessä seuraavalla kerralla.

20150513_150726_resized
Tässä jatkoryhmässä on todella tärkeää panostaa annettujen kotitehtävien tekemiseen ryhmätapaamisten välillä. Olenkin raivannut viikkoihini tilaa ja aikaa ja aion pitää siitä kiinni. En jätä kotitehtävien tekemistä viimeiselle illalle vaikka viimeisenä iltana kaavakkeita täyttelisinkin: ajatustyötä ja harjoituksia on tarkoitus tehdä pitkin viikkoa, ja ainakin näin ensimmäisen viikon jälkeen voin sanoa siinä onnistuneeni. Kotitehtävät ovat tässä ryhmässä todella suuressa roolissa, sillä vaikka tapaankin muut ryhmänä 15 kertaa, se suurin työ tehdään kuitenkin itsenäisesti näiden tapaamiskertojen välillä. Tarkoitus ei ole vain mennä kerran viikossa istumaan pariksi tunniksi ja kuuntelemaan jotain ”luentoa” ja sitten viikon päästä uusiksi, ei todellakaan. Tarkoitus on haastaa itseään ja työstää näitä asioita koko ajan taustalla, aktiivisesti laittaen itseään likoon.

Täytämme aktiivisesti viikottain ruokapäiväkirjaa niin että päivämäärät ja kellonajat ovat taulukossa, ja taulukkoon merkitään X = syöminen, 0 = ahminta, :) = positiivinen, :( = negatiivinen jotta voi aina seurata miten viikko on mennyt. Millaisia ovat ruokailuvälit olleet, missä kohtaa on mahdollisia ahmintoja, ja millainen fiilis on milloinkin ollut. Näistä voi myöhemmässä vaiheessa olla apua tunnistamaan omaa käyttäytymistään.

20150513_155255_resized
Syömisen hallinnan jatkohoitoryhmän aiheet annettiin meille etukäteen, ja tälläinen on runko:

1. Orientoituminen
2. Ahmintaa laukaisevat tekijät ja sen seuraukset
3. Ajatukset ja oma toiminta
4. Tunteet ja syöminen
5. Käyttäytymisen kehät
6. Mindfulness ja tietoinen syöminen
7. Minfulness ja oma keho
8. Tunteiden tunnistaminen
9. Tunteiden ilmaiseminen
10. Tunnesäätelytaidot
11. Sisäinen puhe
12. Itsetunto, minäkäsitys ja jämäkkyys
13. Stressinhallinta ja ongelmanratkaisu
14. Ongelmien ja ongelmasyömisen ennaltaehkäisy
15. Tulevaisuuteen suuntautuminen

Kuten ohjelmarungosta voi hyvin huomata, mennään tapaamisissa aika diippeihin sfrääreihin ja sukelletaan kerta kerralta hieman hankalampiin ja haastavampiin aihealueisiin. Mun on henkilökohtaisesti vaikea sanoa etukäteen kuinka helppoa tai rankkaa tämä tulee mulle olemaan, sillä olen aika hyvä tunnistamaan omat tunteeni ja käyttäytymismallini ja pystyn aika hyvin tunteista avautumaan, mutta jonkinlaista ongelmaahan minulla kuitenkin on kun asiat kuin asiat ratkon syömällä herkkuja. Se millaista tyhjyyttä, hylätyksi tulemista ja tunnelukkoa ruokin näillä ahminnoilla selviänee myöhemmin, mutta varmaa on että ruokariippuvuuteni on erittäin kova ja nautinnonhaluisena ihmisenä siitä vieroittuminen tulee olemaan haastavaa.

Oon kuitenkin täysillä mukana, tästä ei oo kuin tie ylöspäin!

Eve / Queen Of Everything

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta