Tunteet ahminnan taustalla

Silloin kun homma lähtee lapasesta ja sortuu mässäilemään tarpeettomasti tai tulee tunne että nyt ruokailut on ihan päin sitä itseään, kannattaa ehkä pysähtyä miettimään sitä mikä niihin tilanteisiin ajaa. Monilla on jo vuosikausia juurtuneita tapoja joita toteutetaan päivästä toiseen, ja aika moni katsoo aina telkkaria tai lukee samalla lehteä syödessään, eikä esim. voisi kuvitellakaan seuraavansa elokuvaa ilman herkuttelua.

Itse olen nyt pohtinut tunteitani mitkä johtavat ahmintaan, ja mitkä tunteet taas altistavat minua pidättäytymään syömisestä eli paastoamaan. Milloin ruokahalu tai kuviteltu nälkä on suurimmillaan, ja milloin olen ruokahaluton ja mielenkiinto ruokaa kohtaan on nollissa.

SYÖN HYVÄLLÄ RUOKAHALULLA NORMAALISTI NAUTISKELLEN KUN TUNNETILANI ON

Onnellinen
Tyytyväinen
Iloinen
Raukea
Tyytyväinen
Levollinen
Toiveikas
Rakastunut

AHMIN HELPOSTI KUN TUNNETILANI ON

Nälkäinen
Rauhaton
Toivoton
Tuskainen
Masentunut
Alakuloinen
Väsynyt
Apaattinen
Tylsistynyt
Haikea
Ikävöivä
Epätoivoinen
Välinpitämätön

PIDÄTTÄYDYN SYÖMISESTÄ JA PAASTOAN KUN TUNNETILANI ON

Kylläinen
Jännittynyt
Pelokas
Epävarma
Huolestunut
Kiukustunut
Halveksiva
Kiihtynyt
Ärtynyt
Ahdistunut
Kateellinen
Loukkaantunut

On mielenkiintoista huomata miten tunteet menevät selkeästi omiin luokkiinsa. Kun minulla on hyvä olo ja asiat kunnossa, syön normaalisti ja voin herkutella kohtuuden rajoissa. Ruoka ei pyöri koko ajan mielessäni mutta syödessäni voin todella nauttia ja keskittyä itse ruokailuun.

Silloin taas kun homma lähtee lapasesta ja saatan sortua huonoihin ja epäterveellisiin valintoihin ja jopa ahmintaan, on ensimmäinen askel nälkä. Se on se heikoin lenkki, ja sen pystyy estämään täsmäsyömisellä (lue juttu tästä). Nälkä ei kuitenkaan ole ainoa laukaiseva tekijä, vaan sitä voi syödä turhaan myös muutenkin. Tylsyyteen, tapaansa, kun kaipaa lohtua eikä olo ole hyvä. Syömällä sen saa ja ruoka lohduttaa. Sen kanssa voi viettää hyviä hetkiä ja se parantaa alakuloista oloa.

Silloin kun ruokahalu katoaa olen ärsyyntynyt ja tunteet ovat selkeästi negatiivisia. Silloin ei syöminen kiinnosta ja usein suoraansanottuna v*tuttaa. Myös ”laihdutuskuurit” käynnistyvät yleensä näiden tunteiden jälkeen, tai sitten sorrutaan takaisin mässäilyyn ja alakuloon, se on täysin tilannekohtaista ja tapauksesta riippuvaista.

Mun mielestä jokaisen kellä on jonkinlaisia haasteita syömisen tai syömättömyyden kanssa kannattaisi listata näitä tunteita, etenkin jos esiintyy ahmimista. Miksi ahmit? Kun löydät syyt, voit yrittää vieraannuttaa itsesi niistä tilanteista ja hallita niitä tunteita aiempaa paremmin.

Eilen meinasi syömiset lähteä luisumaan heti aamusta väärälle raiteelle ja ensimmäinen kompastuskiveni oli perinteisesti pitkä paasto ja sen jälkeinen nälkä. Keskityin kuitenkin käymään läpi fiilikseni, tarviiko minun oikeasti ostaa herkkuja, ja mitä jos ostaisin oikeaa ruokaa? Lopputulos oli se että en ostanut niitä rasvaisia lihapasteijoita ja croisantteja vaikka niistä olisi toki saanut nopeasti energiaa, vaan aamupalani sain koottua järkevämmin, ja illallakin valmistin oikean aterian, kas näin!

IMG_20150525_210517

Eve / Queen Of Everything

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta