Täsmäsyöminen osana luonnollista laihtumista

Ei tarvi olla ahmimishäiriöinen eikä edes syömishäiriöinen noudattaakseen jossain määrin ahmimishäiriöisen noidankehän kaavaa. Pitkiä paastoja niukalla ravinnonsaannilla ja vastapainoksi syödään mitä sattuu välipalapainotteisesti tai jopa ahmien. Kituutetaan ja pidätellään omaa kehoa ja aineenvaihduntaa, ja sitten läväytetään kerralla iso määrä rasvaa ja hiilihydraatteja. On sanomattakin selvää että elimistö on shokissa ja aineenvaihdunta tukossa.

Kaikki alkaa tyytymättömyydestä omaan kehoon ja toiveeseen laihtua, sitten aletaan kontrolloimaan, sen jälkeen tiukennetaan ruokavaliota joka ajaa siihen pisteeseen että tulee nälkä ja mieliteot, ja se johtaa siihen että ei hallitse syömistään, repsahtaa, ja taas ollaan morkkiksessa ja alussa. Tuosta noidankehästä ei pääse pois ellei ensimmäisenä korjaa syömisen rytmiä, ja sitä on täsmäsyöminen.

picisto-20150505051555-101555
Sain eilen hyvän ohjeistuksen jota aion yrittää noudattaa parhaani mukaan. Ruokavalio ei ole niin tarkka että siinä olisi kerrottu mitä pitää syödä tai mitä saa syödä, kaikkea saa syödä, ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä eikä mikään ole kiellettyä, mutta sillä on merkitystä miten syödään.

Täsmäsyöminen on tärkein aloitus juuri nyt. Vika toki on enemmän tunnepuolella ja korvien välissä, mutta ilman täsmäsyöntiä on mahdoton onnistua tavoitteissaan kun elimistö huutaa hoosiannaa. Täsmäsyömisen mukana nälkiintyminen vähitellen korjaantuu, halu ahmia väistyy ja kehon normaalit nälkä-, ja kylläisyyssignaalit palautuvat. Hidastunut aineenvaihdunta normalisoituu ja  keho hakeutuu biologiseen normaalipainoon.

1. SÄÄNNÖLLISESTI

a. 3-4 tunnin välein joustavasti, näin ahmimisen riski pienenee
b. vireystila paranee ja pystyt keskittymään muuhunkin kuin ruoan ajatteluun
c. verensokeri pysyy tasaisena, jolloin pystyt hallitsemaan paremmin syömistäsi
d. jos ahmit, palaa välittömästi ateriarytmiin jotta noidankehä katkeaa

2. RIITTÄVÄSTI

a. energiavaje ylläpitää ahmintoja / naposteluhalua / makeanhimoja
b. syömisen hallinta ei toimi energiavajeessa / laihduttaessa
c. kun kehosi saa riittävästi ravintoa, halu ahmia vähenee
d. kevyttuotteet / punnisteminen / mittaaminen / kalorien laskeminen ylläpitävät kontrollia ja laihduttamisajattelua sekä siten ylläpitävät ahmintaa

3. MONIPUOLISESTI

a. 1-2 lämmintä ruokaa päivässä, leipää/riisiä/pastaa/perunaa normaalisti aterioilla, maitotuotteita useilla aterioilla, näkyviä rasvoja leivällä/salaatissa/ruoanlaitossa/välipalana, kasviksia/hedelmiä/marjoja runsaasti
b. yksipuolinen ja välipalatyyppinen syöminen ylläpitävät ahminnan tarvetta

4. SALLIVASTI

a. kohtuulliset annokset herkkuja päivittäin nautittuna estävät sinua ahmimasta niitä
b. mikäli herkkuja sallii itsellensä vain harvoin tai ei lainkaan, se lisää niiden houkuttelevuutta ja riskiä hallitsemattomaan ahmintaan

Näillä eteenpäin :)

Eve / Queen Of Everything

14 vastausta artikkeliin “Täsmäsyöminen osana luonnollista laihtumista”

  1. Aivan näin se menee!!
    Itelläni joka kohdasta omakohtaista kokemusta. On tullut suurinosa aikuisuudesta elettyä siihen malliin et useiden tuntien syömättömyys, sit mätetty nälkään suklaapatukoita täysin hallitsemattomasti. Sitten taas rangaistuksena syömättömyys. Se on semmonennoidankehä mistä on vaikee päästä ulos.

    Itelläni eka herätys oli kun tilasin pt:ltä itelleni suunnitellun ohjelman mikä sisälsi myös ruokavalion. Kuvittelin aluksi etten semmosta pysty noudattaa. Ohjelmassa 3 h välein ateriat. Kun päätin kokeilla miltä se sitten tuntuu et niin usein syödään ja maha suht täyteen, niin yllätyin miten voimakkaasti aineenvaihdunta tehostui, energiaa tuntui olevan vaik kuinka, vessassakin sai alkuun ravata koko ajan. Ei oo tarvetta ahmia mitään.

    Kyllä mulla edelleen on mielitekoja varsinki suklaaseen mut se ei oo enää niin hallitsevaa. Kun nyt kroppaan tankataan jatkuvasti kunnon ruoka-aineita.

    Voin sanoo et toimii upeasti enkä enää ikinä palaa siihen paastoamisen kierteelle!!

    • Joo kyllä se on tärkeää, mutta se on myös tosi vaikeaa opetella ja pysyä siinä jos on tottunut että ruokailurytmi on todella epäsäännöllinen. Onneksi kroppa ajan kanssa mukautuu ja tästähän elimistö tykkää. Jos opettaa itsensä siihen että syö kerran päivässä niin nälkä on vaan kerran päivässä, mutta jos opettaa että syö viidesti niin sitten se on viidesti :)

  2. Mä kommentoin nyt tällee sun blogiin pitkästä aikaa. :D Mä ymmärrän et nää sun kirjotukset on nyt sun omia kokemuksia ja varmaan tavallaan toimiikin ahmimishäiriöisille askel kerrallaan kohti parempaa, mut tässä postauksessa kyllä nyt vähän särähtää korvaan tuo kohta

    ”Ruokavalio ei ole niin tarkka että siinä olisi kerrottu mitä pitää syödä tai mitä saa syödä, kaikkea saa syödä, ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä eikä mikään ole kiellettyä, mutta sillä on merkitystä miten syödään.”

    Mä en oo samaa mieltä tosta, että olis ihan sama mitä suuhunsa pistää kunhan pistää sinne jotakin. Mä oon lihonut noin 1,5 vuodessa sen reilun 10kg, ja oon koko ajan ja oikeestaan aina koko elämäni syönyt säännöllisesti. Eli ei se pelkkä säännöllisyys oo mun mielestä pointti vaan sen rinnalla myös se mitä ruokaa syö ja millasia ne annoskoot on. Mä ite söin yhdessä vaiheessa aina aamupalalla leipää, lounaalla oli paljon hiilaria lihaa ja ihan liian vähän mitään vihreetä, sit päivällisellä meni taas iso annos jotain pastaa/perunaa ja iltapalaksi taas leipää. Sitten tietty noissa väleissä oli usein jotain naposteluja ja viikonloppuisin tuli herkuteltua.

    Tarkoitan nyt sitä, että esimerkiksi aamupalana vaikka rahkasta tehty smoothie vs. pasteija. Jokanen tietää kumpi näistä on se kannattavampi ja terveellisempi vaihtoehto, joten sehän kannattais valita sen epäterveellisemmän sijasta. Ja syökö päivälliseksi vaikka kasan ristikkoperunoita ja muutaman nakin (nappasin tän esimerkin sun ruokapäiväkirjasta :D) vai vihanneksia ja kasviksia, hieman jotain lihaa ja sivussa vaikka pienen määrän perunaa. Ensimmäinen vaihtoehto on joka kannalta se huonompi vaihtoehto, joten miksei valitsis sitten jotain muuta, terveellisempää ruokaa. Vaatii toki vähän enemmän vaivaa valmistuksen kannalta, mutta ihan varmasti terveellisemman ruuan syömällä sinne kroppaankin tulee parempi olo kuin vetämällä ruokaa jonka ravintoarvot on paskat. Ja tietty edistää painonpudotustakin.

    Eli onko nyt tarkoituksena mennä askel kerrallaan ja ns. opetella säännöllistä syömistä ensin ja vasta sitten alkaa miettimään mitä kannattaisi syödä ja mitä ei? En jotenki itse osaa ymmärtää miksei nämä voisi mennä jo heti käsi kädessä, eikä silleen että ihan sama mitä syö kunhan syö. Jokuhan voi tulkita sen niinkin että on ihan ok syödä jokasella ruokakerralla vaikka suklaata :D En tosin usko että kukaan noin tulkitsis, mutta kärjistettynä sanottuna. :D

    • Niin siis Ida tämä on syömishäiriöisen ja ahmimishäiriöisen ruokavalion tärkein ohjenuora, ei välttämättä ihan tavallisen ihmisen eikä tarkoitus ole syödä roskaruokia koko ajan. Siksi kirjoitin tuosta kieltämisestä ja että saa syödä mitä vaan, kun kiellettyjä kohteita ei ahmimishäiriöisellä saisi olla. On parempi ottaa esim. joka aterialla yksi leipäpala, kuin pihdata itseltään leipää ja sen johdosta syödä kokonainen sämpyläpussi kerralla. Ja, vaikka nyt niin kävisi että söisi sen sämpyläpussin kerralla eli tulisi ns. ahminta, tulee tämän jälkeen palata takaisin rytmiin => vaikkei olisi pätkääkään nälkä, seuraavan ateriakerran ollessa vuorossa, sitä ei skipata vaan jotain on syötävä. Aterioiden skippaamisella ja tiettyjen ruoka-aineiden kieltämisellä ahmimishäiriöiselle aiheutetaan liikaa kiusauksia, ja elimistöä pidetään nälässä ja aineenvaihdunta on pysähdyksissä, nämä asiat altistavat ahminnalle.

      Tämä kirjoitus ei ole mikään mun oma mielipide vaan tutkittu asia jota käytetään tärkeimpänä pohjana syömishäiriöisen ruokavaliossa, eli on ihan lääkäreiden päättämä, ja tätä parempaa ohjeistusta ei ole olemassa. Meille on annettu ihan lista siitä mitä asioita aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala jne tulee sisältää, mutta se on vain viitteellinen, eli ei mitään todella tarkkaa. Niillä ei ole tarkoitus syödä joka kerta herkkuja, vaan siellä on ne suositukset. Mikäli syö jotain paskaa se on oma valinta, mutta tärkeintä on pitää rytmi päällä jotta ei sorru noidankehään. Syy miksi ylipäätään syö ennemmin roskaruokaa ja herkkuja johtuu siitä että elimistö janoaa niitä liian pitkien ruokavälien ja paastoamisen seurauksena, jos on taas syönyt järkevämmin niin tätä ongelmaa ei tule niin paljoa.

      Eli joo, siinä oot oikeassa että askel kerrallaan opetellaan. Juuri se säännöllisyyden puute on ahmimishäiriöisen isoin ongelma syömiseen liittyen, korvien välissä oleviin ongelmiin puututaan myös, mutta niitä ei voi korjata jos ihminen ei pysty syömään säännöllisesti vaan paastoaa ja ahmii vuoronperään.

    • Okei, eli tätä just mä hain takaa, että siis on kuitenkin annettu viitteellisesti jotain ohjeita miten kannattais syödä, ettei vaan mustavalkosesti että ”syö mitä syöt, kunhan syöt”, niinku mä sain kuvan tästä postauksesta :)

  3. Mä niin rakastan tätä blogia <3
    Tuskin muistat mua ja aikaisempia paria kommenttia, mutta siis ahmimishäiriö-taustaa minullakin ja tämä blogi antaa kyllä suuren vertaistuen. Varsinkin nyt, kun olet ihan ammattiauttajien kanssa tekemisissä ja itse koettaa selvitä täällä kotona. Todella mukava lukea edes näin suurinpiirtein miten sinulle on ohjeistettu.. Itsellä tuo ahmiminen ei nyt varmaan kovin pahaksi ole koskaan päässyt, mutta ymmärrän todella hyvin tuon kohdan, ettei mikään ole kiellettyä. Olen nyt kuukauden koettanut syödä terveellisesti, mutta kieltämättä mitään. Ja heti, kun alan ajattelemaan, että " toi on kaloririkas ja epäterveellistä ja emmä missään nimessä saisi syödä sitä", alkaa ahdistaa ja se ahmimismörkö nostaa päätään. Siis aivan heti, kun tekee itselleen mielessään jotain ruokavaliosääntöjä. Jopa pelkästään sellainen ajatus, että lautasella PITÄÄ OLLA vihanneksia pari kertaa päivässä, saa olon ahdistuneeksi. Kun taas ajatuksella "saan koota lautasellisen ruokaa miten haluan" ei ahdista ja huomaamattaan sinne sitten kuitenkin tunkee sitä salaattiakin.. Pitkä sepustus, mutta siis ymmärrän ja allekirjoitan tuon kohdan ihan täysin! Tsemppiä säännölliseen syömiseen!

    • Ihana kuulla tuollaista palautetta! :) Sitä ei aina tajua että kyllä tätä jotkut lukee ja siitä jopa tykkää, haha. Hyvä jos saat tästä jotain, mun jutut nyt menee ihan laidasta laitaan mutta, se on elämätä se :) Tsemppiä sullekin, se on oikeesti fiksu veto ettei yritä liikaa itseään kurittaa koska sitten se homma menee läskiksi. Parempi olla sallivampi niin sitten ihan vahingossa alkaa jo terveellisemmätkin jutut maistumaan kun ei ole mitään pakkoa ja kauheeta kuria.

  4. Kiitos, seuraan ”innolla” näitä sun postauksia. Olen itse sairastanut bulimiaa yli kuusi vuotta, ja samaan tahtiin tässä sun kaa yritän parantua. :) Mulle ahmimista on esim. lämmin ruoka, oli kuinka terveellinen tahansa (riisiä, pastaa yms.) eli aika pohjalla ollaan.. Nyt oon ollut jo kahdeksan päivää oksentamatta mikä on mulle saavutus! Tämä sun postaus oli mulle hyvä muistutus ja pienin askelin olen saanut ujutettua myös ihan kunnon ruokaa mun ruokavalioon. :) Jokainen päivä on uusi taistelu mutta pikku hiljaa ja pitää yrittää olla lannistumatta vaikka takapakkeja tulisikin.
    Oon jo monesti meinannut kommentoida ja mulla olisi vaikka kuinka paljon sanottavaa, mutta jätänpä ne nyt toiseen kertaan. Pakko kyllä myöntää että sun postauksien inspiroimana uskalsin ”tulla kaapista” ja kertoa tästä mun tilanteesta parille ystävälleni, mikä on helpottanut mun oloa tosi paljon.
    Tsemppiä!!

    • Tosi kiva kuulla, kiitos kommentista :) Tsemppiä sullekin omalle tielle, hienoa (ja samalla uskomatonta) kuulla että joku näistä voi itselleen jotain saada, siis sellaista mikä oikeesti tukee ja auttaa. Se on mulle paras palkinto kirjoittamisesta. Se että näitä joku lukee, joskus kommentoi, ja joku saa jostain joskus jotain hyötyäkin itselleen :)

  5. Ei kyllä itsellä särähdä korvaan tuo ”sama se mitä syö, kunhan syö”, eikä sen sijaan tuo viime postauksen ruokapäiväkirjakaan häiritse, koska jos sulla on nyt muutenkin raskaampi elämäntilanne päällä niin ei kyllä itselläkään mitkään makrot tai glykeemiset indeksit pyöri ekana mielessä siinä vaiheessa.
    Jos tavoite on pitää nälkä loitolla, niin mitä sitten jos ruokana on ranskalaisia ja nakkeja yhtenä päivänä? Määräkin näytti ihan sopivalta, eri asia jos vetää ranskalaisia sen pellillisen ja HK:n sinisen päälle, koska on koko päivän miettinyt että pitäisi varmaan syödä jotain terveellistä ja proteiinipitoista jota ei sillä hetkellä jaksa värkätä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta