Läskileiri ja viikko 6

Eväät on olleet paremmat. Tai olen ainakin syönyt enemmän. Parina päivänä pääsin ihan viiteen ateriaan ja sain ylläpidettyä sitä muutaman päivän putkeen. Jostain syystä kaikesta ei ole kuvia eikä kaikki ole edes muistikuvissa. Viikonloppuna söin vähän Raffeleita ja muutaman karkin. Niitä ei ainakaan ole kuvattu mutta pitäisi kai nekin. Laiskottaa tuo kuvaaminen ja vituttaa ottaa rumia kuvia. Ei jaksa miettiä nälkäisenä valotuksia ja asetella ruokia oikein, sitä vaan haluaa alkaa syömään vähän hemmetin nopeaan.

Sorruin parina päivänä aamupalalla jauhelihapasteijaan, mutta vastineeksi söin sitten muutakin, en vain epäterveellistä pasketta. Mutta kun teki mieli, ja nyt olen opettanut itselleni armollisuutta ja se on ollut ohjeistuksena. Saa syödä mitä haluaa, sillä se liika rajoittaminen on huonoksi. Ja jännä juttu, nyt kun olen antanut itselleni luvan syödä mitä vaan, niin on tullut syötyä paljon paremmin. Tai siis, ei ole tullut syötyä niiiin huonosti kuin voisin syödä.

Tässä ruokakuvia täysin random järjestyksessä…

20150414_140051_resized20150413_211557_resized 20150418_112113_resized 20150417_212321_resized 20150416_185632_resized 20150416_134110_resized 20150416_105808_resized 20150415_213238_resized 20150418_161233_resized20150415_100103_resized 20150414_192754_resized 20150414_190823_resized 20150414_120246_resized 20150414_100102_resized 20150413_212436_resized 20150413_112103_resized
Mun omat lempparit on tuo kinkku/kalkkuna/paprika/juustomunakas. Itse tehty tyhjän jääkaapin antimista, mutta oli terveellistä, hyvää ja ravitsevaa. Myös kanacaesarsalaatti itse lisätyllä paprikan makuisella fetalla oli täysi kymppi. Mun ehdottomasti mieluisin ruoka koko viikolta. Yllättäen sitten vähiten hyvää oli viimeisen kuvan kanabbqtortillat, teollista paskaa, hyi. Tuollaista mönjää mitä sisälsi en aio syödä enää koskaan jos vaan muistan vältellä. Parempi on tuollaiset tehdä ihan itse, omin pikku kätösin. Saa freesimpää ja terveellisempää! Niin ja varmasti 100 kertaa paremman makuista.

Mietin että jos suunnittelisi läskileirin viikko seitsemää hieman enemmän. Jos se auttaisi syömisissä kun kokkaisin kotona ruokia? Voisin tänään töiden jälkeen käydä kaupassa ja ottaa itseäni niskasta kiinni, ja kokata muutamaa eri ruokaa jotka pääsisivät myös evääksi asti. Oma ehdotukseni on jauhelihamakaronilaatikko tähän alkuun. Jos sillä vaikka kokeilisi? Lisäksi voisi tällä viikolla syödä vaikka täytettyjä paprikoita, pastaa ja lihapullia? Ei paha? Tuumasta toimeen vaan, sillä sitä saisi jotain aikaan.

Pientä suunnitelmallisuutta, se on seuraava askel!

Eve / Queen Of Everything

16 vastausta artikkeliin “Läskileiri ja viikko 6”

  1. Tosi hyvä idea tuo suunnittelu! :) Se voisi varmasti auttaa syömisessä vielä enemmän! :) Olisi aina valmiina kaapissa / pakkasessa joku ruoka, niin ei tarvitsisi miettiä mitä söisi.. Yks vinkki on myös kiusaukset esim. jauhelihakiusaus on todella hyvää! :D Siitä on tullu meijän perheen yks lempiruuista. Valmis peruna-sipuli sekoitus+ paistettu ja maustettu jauheliha (voi laittaa myös kanaa, kinkkua,soijaa…) + kasvissuikalepussi/porkkanaa ja kermaa sekaan ja uuniin n.45 min 225 astetta! :)
    ps. tuo munakas kyllä näyttää hyvältä!! :)

    • Joo, näin mä ajattelinkin. Toki juurikin toi suunnittelu ym. stressaa mua, mutta toisaalta jos mulla olisi jo jotain valmiina niin en menisi ihan päivä kerrallaan tuntumalla. Tarkoitus toki onkin edetä yksi päivä kerrallaan, mutta tulisi varmasti tehtyä parempia valintoja kun olisi sitä safkaa valmiina eikä tarvisi joka kerta valmistaa => helppo sortuminen kaiken valmiin ostamiseen.

  2. Ei milään pahalla, mutta eipä tuossa sun ruokavaliossa kehumista ole..Missä puhdas ruoka? Kasvikset? Marjat?

    • Ei millään pahalla Merja, mutta tiedän kyllä itsekin ettei ole ”kehumista” :) Sen sijaan mietin onko sinulla taustatiedot kunnossa siitä, miksi ruokavalioni on tälläinen kun on? Kyseessä on syömishäiriön, tarkemmin sanottuna ahmimishäiriön hoito, ja syön nyt hoidon mukaisella ohjeistuksella. Tässä ei ole tarkoitus syödä ”puhtaasti kasviksia ja marjoja”, vaan yrittää opetella ensin alkuun syömään viisi kertaa päivässä, aivan sama mitä. Paastoamisen ja ahmimisen välillä taiteilusta on kyse ja siitä parantumisesta. Puhdas ruoka, dieetti ym. toimivat yleensä laukaisevina tekijöinä ahmimiskohtauksille silloin kun homma ei ole hallussa.

  3. Mä tiedän nyt jonkun verran sun taustasta, mutta kysyn silti… Tuli mieleen tosta ruokavalion sisällöstä…

    Pystyykö tuota ahmimista mitenkään suuntaamaan terveellisiin ruokiin? Eli jos sun herkkua olisivat jotkut terveelliset ruoka-annokset, niin ahmisi pelkästään niitä tai pyrkisi ahmimaan niitä. Ymmärrän tietty, ettei asia ole niin yksinkertainen, mutta kysyn silti.

    • No arvaappa Heli kaksi kertaa ahmiiko ahmimishäiriöiset ”terveellisiä ruokia”? ;D Eipä juuri. Ylipäätään terveelliseksi luettavan ruoan syöminen voi olla hyvin latistava fiilis, sillä syömisestä haetaan nautintoa. Nautintoa tuo loogisesti vain rasva, suola, sokeri, hiilihydraatit jne. Jotkut syö paljon makeaa, jotkut suolaista. Toki on erilaisia ahmijoita, toiset syö aina suuria määriä kaikkea, vaikka muroja paketin kerralla tms, mitä vaan käsiinsä kaapista saa. Itse olen hyvin valikoiva, eikä mikä tahansa kelpaa, en esim. syö kakkuja, pullia, jäätelöä tms. joten niitä voi olla kotonakin suuret määrät. Itselläni nautinnon tuo epäterveellinen ruoka, ja mieluummin paastoan tai olen syömättä kuin syön epämieluisaa, ei herkullista ruokaa. Tätä on hieman vaikea selittää tavikselle mutta näin se menee. Sitä on vaikka nälässä ennemmin kuin syö jotain tylsää.

    • Huhhuh mitä kommentteja :D Kiva että jengi kysyy kun ei tiedä mut vähän vois myös ajatella omilla aivoilla.
      Tsemiä sulle, tää ruokien kirjaaminen näyttäis olevan hyvä apukeino, muistat vaan syödä kunnon aterioita, jos mietti et kaks leipävälipalaa olis vaikka 600kcal, ni sillä saa jo hyvän aterian. Luotat vaan siihen että tulet pärjäämään oloissa vaikkei koko ajan söiskään jotain.
      Tsemii!

  4. Toi suunnitelma ruokien valmistamisesta on todella hyvä! Mä teenkin aina itse ruuat etukäteen. Suunnittele vaikka pari ruokaa ja viikolle kaksi päivää millon kokkaat niin ei mene joka päivä aikaa siihen. Ja jos teet isomman satsin niin pakkaseen myös!

    Sun taustan tuntien olen täysin eri mieltä kun toi Merja tuolla ylhäällä. Sä oot Eve taas mennyt eteenpäin :) Loistavaa pohdintaa ja erittäin hyvä suunnitelma!

    • Mä otin itseäni niskasta kiinni ja heti töiden jälkeen kävin kaupassa ostamassa jauhelihamakaronilaatikkoon tarpeet ja aloin touhuamaan! Nyt on iso loota valmis ja söinkin jo, hihii. Siitä kun jäähtyy niin lajittelen ruoat. Syön sitten tiistain ja keskiviikon tuota, eli kaksi päivää jo handlattu!

  5. Tohon suunnitteluun kun vaan pääsee kunnolla vauhtiin niin menee omalla painollaan :) me käydään kerran viikossa vaan kaupassa ja suunnitellaan aina valmiiksi seuraavan viikon ruoat. Paljon helpommalla pääsee kun että joka päivä joutuisi miettimään niitä! Roonilaatikkoon kun laitat koskenlaskijaa sekaan niin on muuten hyvää! Ja kiusaukset kanssa, oma suosikki broilerikiusaus missä on bataattia perunan kaverina, namsnams! Tsemppiä jatkoon, pikkuhiljaa parempaa päin :)

    • Mä en pysty käymään vain kerran viikossa, koska en saa niin paljoa raahattua yksin himaan :D Ja leivät ym menee vanhaksi, mut yritän kyllä tehdä niin ettei ihan joka päivä tarvis mennä :) Koskenlaskija on kyllä ihanaa. Mä ajattelin laittaa sitä täytettyihin paprikoihin jos teen niitä. Ehkä teen vasta viikonloppuna… Jos tekis tonnikalavuokaa seuraavaksi, siihen käytän aina koskenlaskijaa. I love it!

  6. Olen seuraillut blogiasi jo pidemmän aikaa, itselläkin ahmimishäiriö taustalla ja siitä opettelen pois omin avuin tällä hetkellä. Tuo on totta, että kun antaa luvan syödä mitä vaan, kas kummaa kun kohta ei teekkään mieli. Itselläni on milkyway-sixpäk kaapissa, koska ajattelin, että voin sieltä napsia niitä sitten kun tekee mieli. Siellä ovat edelleen kaikki kuusi. :D Ja todellakin se ruokien etukäteen teko/parin pv ruoka kerralla voisi olla hyvä homma. Oletko koskaan tehnyt ”peppi pitkätossun spagettivuokaa”? Se on tosi herkkua :P rakettispagettia, juustoraastetta, koskenlaskijaa jne.. Tuossa resepti jota itse käytän http://www.maku.fi/reseptit/peppi-pitkatossun-spagettivuoka

    • Enpä ole tuota ruokaa tehnyt mutta tosi herkullinen resepti, nam :) Se tosiaan helpottaa kun ei kiellä mitään, sitten on mahdollisuus miettiä että syönkö nyt vai en, eikä tule hullua himoa jotain ”kiellettyä” kohtaan :) Mäkin pystyn syömään herkkuja ihan erilailla nyt kun voin niitä syödä vaikka joka päivä jos haluan, olen vain päättänyt etten ihan joka päivä syö :) Mutta jos tekee mieli, sitten syön enkä pode huonoa omatuntoa siitä.

  7. Moi Eve! Eksyin sun blogiin fitfashionin etusivulta ihan äsken, ja suureks yllätyksekseni huomasin että samaistun sun tekstiin ihan mielettömän hyvin. Mulla on/on ollut ahmimishäiriö myös. Se alko vuonna 2011, suurien henkilökohtasten ihmissuhdevaikeuksien takia. Kielsin asian iteltäni kauan ja vielä vähän kauemmin, kunnes heräsin todellisuuteen lihottuani paljon ja ihmisten siitä huomautellessa. Paljon tapahtu ja sain elämääni vähän enemmän kuntoon. Aina ku meni hyvin ni ahmimiskohtaukset rajottu ja paino tippu huimasti. Sit aina romahti ja ahmin jatkuvasti. Nykyään homma on ehkä jollain tavalla osittain hallussa, siltä kannalta että ahmimiskohtauksia tulee harvoin, siis ehkä kerran pariin kuukauteen. Mut sun ruokavalioon voin samaistua suuresti, tai siis tohon kaikkeen mitä yritit ylläolevissa kommenteissa selittää.
    Kai se mitä mä halusin tällä kommentilla sanoa, oli että mä en oo koskaan lukenut blogia, jossa tästä asiasta puhuttais omalla nimellä, kasvoilla, rehellisesti ja suoraan. En oo koskaan edes puhunut kenenkään kanssa kellä olis sama ongelma. Kirjotan tätä kommenttia kyyneleet silmissä ja halusin vaan sanoa, että kiitos. Kiitos sulle tästä blogista. Nyt jatkan selaamista niin pitkälle ku ehdin. Tsemppiä!

    • Kiitos, tsemppiä myös sulle <3 Itse olen kokenut todella helpottavaksi puhua tästä asiasta omalla nimellä ja kasvoilla, se on osa mun paranemisprosessia. Jää ihmeessä seuraamaan, lisää aiheesta on tulossa, toivottavasti saat tätä kautta jotain tukea :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta