Iloisuus on tarttuvaa – Näin edistät positiivista ajattelua

Andrew-Matthews-Happiness

Tänään olen ollut erityisen onnellinen ja iloinen, ja itseasiassa olen huomannut olleeni sitä jo useita päiviä putkeen. Tässä on ollut jo tovin meneillään tosi hyvä flow ja aika pitkälle saan kiittää siitä itseäni ja omaa asennemuutostani. Toki mä olen yleensäkin suht positiivinen ihminen, mutta nyt oon päättänyt hoitaa elämäni ja itseni kuntoon enkä anna negatiivisten asioiden lannistaa. Tällä hetkellä erityisesti tuntuu siltä että pari päivää kipeänä toi taas esille kaikki arjen hyvät puolet, ja kieltämättä onhan se kivempaa olla töissä kuin kotona vatsataudissa. Sitä oppii pienen takapakin jälkeen arvostamaan ihan noita perusasioitakin, sellaisia mille ei muuten tule juurikaan annettua painoarvoa.

Yksi syy mun tän hetkiseen iloon on loogisesti se että tänään on perjantai, ja sen lisäksi että on perjantai, mä jään 10 päivän talvilomalle! Talvilomalle on myös suunniteltu ulkomaanmatka ja lähden hyvän ystäväni ja ”pikkusiskoni” Jaanikan kanssa Prahaan kolmeksi päiväksi hummaamaan. Ihan mahtavaa! Wuhuu!


Koska TGIF ja mulla alkaa loma ja oon häpihäpijoyjoy niin haluan jakaa iloa myös teidän kanssa. Huffington Postissa oli joskus tälläinen hyvä kirjoitus josta referoin vähän juttuja tähän alle, oikeesti tosi fiksuja juttuja!

Joskus asiat menevät niin päin honkia, että on hankala ajatella mitään positiivista. Aina on kuitenkin jotain syytä olla onnellinen, eikö vain?

Tutkimusten mukaan onnellisuuteen vaikuttaa enemmän se, kuinka tilanteisiin suhtautuu kuin olosuhteet itsessään. Pelkillä ajatuksilla saa siis kirkastettua hyvinkin synkkää näkymää. Muutaman neuvon avulla edistät positiivista ajattelua ja huomaat takuulla eron myös omassa arjessasi.

Keskity positiiviseen

Usein saatetaan ajatella, että niin sanotut yltiöpositiiviset ihmiset näkevät kaiken ruusunpunaisten silmälasien läpi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he eivät huomioisi negatiivisia asioita ollenkaan. Yleensä positiiviset ajattelijat nimittäin näkevät asioissa hyvät ja huonot puolet, mutta keskittyvät niihin onnellisiin asioihin negatiivisten sijaan. Tää on todellakin toiminut just mulla. On ikäviä juttuja ja kaikki ei ole aina jees, mutta kun miettii pääasiassa niitä kivoja juttuja niin ne negat ei ihan niin paljoa ahdista.

Harjoita tietoisuutta

Käyttäytymistä tutkiva Joffrey Suprina kertoo, että positiiviset ihmiset havaitsevat ympäristöstä hyvin positiiviset ja negatiiviset asiat. He osaavat myös erittäin taitavasti hallita mieltään niin, että he eivät anna negatiivisten asioiden vaivata heitä. Harjoita omaa tietoisuuttasi siis niin, että ryhdyt aina miettimään iloisia asioita negatiivisten asioiden vallatessa mielesi. Toisinaan paskaa sataa ja se vaan on niin että on ihan turha murjottaa ja valittaa, tai ainakaan ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Se mitä on tapahtunut on jo tapahtunut ja kaikkeen ei voi vaikuttaa, parempi siis keskittyä siihen mitä kaikkea hyvää asioista voi saada irti.

Älä tuomitse

Ihmisillä on usein tapana kertoa omat mielipiteensä heti ja useimmiten mikään ei tunnu olevan hyvin. Kannattaa antaa kaikille asioille ja ihmisille mahdollisuus ja olla tuomitsemasta asioita heti kättelyssä. On syytä myös muistaa, että ajatukset ovat todella vain ajatuksia, eivätkä faktoja. Joskus munkin pitäisi tätä puolta harjoittaa, ja vaikka päässäni saatan hieman tuomitakin niin pyrin tulemaan toimeen kaikkien kanssa, sillä ihan oikeesti, niin on paljon helpompaa ja kaikille myös mukavampaa!

Ruoki positiivisuutta

Kaikkia kykyjä voi kehittää harjoittelemalla tarpeeksi, sama pätee myös positiiviseen ajatteluun. Kannattaa suorittaa sellaisia aktiviteettejä, jotka viljelevät positiivista ajattelutapaa. Tutkimusten mukaan esimerkiksi meditaatio ja ajanvietto ystävien sekä perheenjäsenten kanssa lisää positiivisia tuntemuksia. Näe siis kavereitasi ja tee sellaisia asioita, jotka nostavat hymyn huulillesi. Kannattaa siis keksiä kaikkea mielekästä puuhaa, ja vaikka inhottaviakin juttuja on tehtävä niin aina niistä suoriutuessaan voi palkita itseään jollain mukavalla, se tasapainottaa.

Muista omat hyvät puolesi

Päivän mittaan ajatukset saattavat joskus ajautua omiin huonoihin puoliin. Älä anna näiden ajatusten kuitenkaan vaivata itseäsi kauan, vaan käännä itsekritiikki positiiviseksi. Positiiviset ajattelijat usein tunnistavat omat huonot puolensa ja he tekevät asialle jotain. Etkö omasta mielestäsi osaa esimerkiksi englantia riittävän hyvin? Onneksi harjoitus tekee mestarin! Ja näin se todellakin on. Kaikessa ei voi olla paras eikä edes hyvä, mutta voi olla parempi kuin aiemmin! Ja jos ei vaan ole hyvä kovalla harjoittelullakaan niin aina voi lohduttautua sillä ettei ehkä ole tarkoituskaan? Sitten kannattaa suunnata energiansa ja osaamisensa johonkin parempaan ja nauttia niistä asioista. Jokainen on jossain hyvä :)

Ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä

Surulliset ja julmat tapahtumat vaikuttavat usein myös omaan mielialaan paljon. Tutkimusten mukaan muun muassa stressi on tarttuvaa ja mitä enemmän ympäröi itseään harmillisilla tilanteilla, niin sitä enemmän ajatukset kääntyvät myös siihen suuntaan. Onneksi myös iloisuus on tarttuvaa, joten ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä ja päiväsi piristyy takuulla heti. Se on oikeesti fakta homma että naama norsunvitulla kulkevat tiuskijat tartuttaa sitä omaa pahaa oloaan myös ympärille, joten negatiivisten valittajien seurassa ei kannata olla enemmän kuin pakko (ja samalla muistaa ettei itsekään olisi huonolla tuulella liikaa muita masentava). Joukossa tiivistyy niin tyhmyys kuin negatiiviset asiatkin, joten iloisella ja energisellä porukalla saa paljon enemmän aikaan!

Lähde: Huffington Post

Eve / Queen Of Everything

4 vastausta artikkeliin “Iloisuus on tarttuvaa – Näin edistät positiivista ajattelua”

  1. Minkäänlainen muotti-ajattelu ei ole ihmiselle hyväksi. Olipa sitten kyseessä bloggarin tarjoama positiivisuus, ääri-Islam tai vaikka turkistarhauksen kieltäminen. Kognitiivisesti rajoittumaton nisäkäs kuten ihminen voi ajatella ihan omillakin aivoillaan niin halutessaan

  2. Ihana kirjoitus ja tuossa oli hyvin kerrottu positiivisiista ihmisistä, niinhän se on, ei meiltä jää negatiiviset jutut huomioimatta ja joskus ne täyttää mielenkin. Oon hirveesti tykännyt tuosta Eckhart Tollen Läsnäolon voima kirjasta, josta olen blogissakin maininnut pariin otteeseen, siinä on hyviä oivalluksia siitä mihin keskittää ajatuksiaan :)

    Ihanaa lomaa ja hyvää Prahan reissua! oon hieman kade ;)

    http://outikarita.fitfashion.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta